Er zit meer in een AR/VR-team dan je denkt.

De mogelijkheden van augmented en virtual reality (AR en VR) zijn talrijk. Ze zijn ook ingeburgerd, al blijven de toepassingen vooral binnen de gamewereld. Maar ook in de interieursector is het haast de norm geworden: je IKEA-kast plaatsen in je living met hun AR-app of je muur een nieuw kleurtje geven met de app van Colora. Heel leuke toepassingen allemaal, maar nét niet wat het RMDY AR/VR-team doet tijdens hun dagelijkse bezigheden. Wat ze dan wel doen? Dat lees je hieronder. 😉 3D-developer Anthony en VR-developer Stijn vertellen over het brede scala aan mogelijkheden en wat volgens hen de niet-te-missen opportuniteiten zijn in de bedrijfswereld.

Shocked Virtual Reality GIF by CBS

Men of the hour: Stijn & Anthony

Anthony is de 3D-man van de twee. Concreet betekent het dat hij zich bezig houdt met al het visuele. Hij creëert en modelleert alle objecten die een klant in 3D wil hebben. Dat kan op basis van architectenplannen, foto’s, CAD-plannen of gewoon vanaf nul. Dat gebeurt allemaal in Blender. “Het merendeel van de objecten beginnen als een blokje met hoogte, diepte en lengte. Daar maak je een object van. Speciale vorm nodig? Dan is er een hele asset library in Blender aanwezig. Zo kan je elke vorm nabouwen als 3D-element, soms met manueel schaafwerk. Is het object qua vorm goed, start ik aan de textuur. Als er een tafel in een kantoor staat, moet die ook dezelfde kleuren hebben als het echte object. Daar is gelukkig ook een uitgebreide library voor zodat die in no time bijvoorbeeld houten poten en een marmeren blad heeft.

Moeten die objecten ook iets doen? Dan is Stijn de man voor de job! Moet het licht aan als je een knop aantikt? De deur open als je er met de controller naar wijst en klikt? He got it. “Simpel gezegd: Anthony creëert het object en maakt het mooi, ik doe het werken. Dat doe ik door de Blender files te importeren in Unity en de acties te programmeren in C#. Ook het omzetten in een AR-applicatie is iets dat in Unity gebeurt.”, vertelt Stijn.

De opzet van een AR/VR-project is altijd hetzelfde: de klant heeft iéts dat in 3D moet en daar moet interactie op. Dan hangt het verder af op welk platform het eindresultaat moet komen en bekijken we of dat in AR, VR of een webapplicatie wordt.

RMDY AR/VR Toolkit

De specialisaties van ons AR/VR-team zijn 360° virtuele tours, virtuele trainingen, AR-productpresentaties en custom 3D-development. Niet alles hiervan is puur AR/VR en we gebruiken ook verschillende overlappende technieken voor veel van onze projecten. Laten we er even doorgaan!

360°-video’s

Anthony: “360°-video’s zijn heel handig om een ruimte te laten zien van op afstand. Tijdens de voorbije coronajaren was het dan ook een populair middel om kantoren, winkels en andere locaties te tonen. Maar op zich hebben deze video’s eigenlijk niet veel te maken met AR/VR omdat de interactiepunten op voorhand vastgelegd zijn. Je kan niet zomaar vrij rondwandelen in de ruimte, enkel op de punten waar wij de camera (ons “Bolleke”) 360 graden hebben laten filmen. De misvatting ontstaat door de naam ‘virtual tour’ onterecht te linken aan ‘virtual reality’. Wel kan je een virtual reality bril koppelen aan zo’n 360°-video, waardoor je een extra gevoel van grootte in een ruimte creëert.”

Custom 3D-development

Anthony: “Hoewel er altijd wel wat custom werk nodig is, beschouwen we het toch als een aparte specialisatie. Laten we zeggen dat er meer “van nul” gebeurt dan gewoonlijk. En dat zijn net de leuke opdrachten natuurlijk. 😉 Want hoe meer je moet creëren, hoe meer creativiteit.”

Voor Aertssen creëerden we een hele nieuwe wereld. Hiervoor ontwierp onze senior UX-designer Bart het landschap in grote lijnen, van objecten tot lay-out en compositie. Anthony ging vervolgens aan de slag met het custom 3D-developmentwerk en Stijn programmeerde de animaties en interacties van de tijdslijn.

Anthony: “Wat ik vooral tof vind aan dit soort projecten is dat het gewoon in je browser werkt, je moet niets installeren of extra kopen. Gebruiksvriendelijker dan dat wordt het niet.”

Stijn: “Voor Yokogawa maakten we iets soortgelijks: een virtuele custom made VR-tour om hun controlekamer in beeld te brengen.”

Geanimeerde wereld voor Aertssen

AR-productpresentaties

Augmented reality is perfect om je product tot bij de klant te krijgen, zonder het effectief mee te brengen. Je geeft de klant de vrijheid om uitgebreid te bekijken (thuis of ter plekke), aan te passen en eventueel te testen zoals de IKEA-app of een nieuw likje verf van Levis in je woonkamer. 

Eén van onze meest indrukwekkende toepassingen daarvan is de 40 ton zware tandwielkast van ZF Wind Power. Door de (toen) nog niet gebouwde tandwielkast om te zetten in 3D en alle relevante info toe te voegen, kon ZF Wind Power hun nieuw product voorstellen op verschillende internationale beurzen. En door deze AR-app ook nog te koppelen aan een opvolgend informatieformulier was het de ideale tool voor het sales team.

AR Sales app voor ZF Wind Power

Ook voor de automotive sector is het ook een handige tool. Zo maakten we voor BMW een AR-app waarbij de gebruiker rondom de wagen kan wandelen, de kleur veranderen, deuren open of dicht doen en meer. “Met deze AR-product configurator kan de gebruiker niet alleen kijken maar ook dingen aanpassen en uittesten. Je kan ook volledig rondom, onder en boven het product kijken en inzoomen”, vertelt Stijn. “Voor BW Trailers maken we een soortgelijke app waarbij de gebruiker virtueel zelf zijn aanhangwagen volledig kan samenstellen.” Je klant krijgt dus alle tijd van de wereld om aan te passen, optimaliseren, nog eens te twijfelen, … (we’ve all been there 😉 ) 

BMW Event: hologrammen en AR-app

Het voordeel aan augmented reality is dat je het kan combineren met verschillende outputs zoals een app, web of extra bril zoals de Hololens. Dat deden we voor onze BIM Building, een intern project om de relevantie in de bouwsector aan te tonen. Voor Diagnose Car deden we hetzelfde, waardoor nu vele studenten autotechniek op een gemakkelijke, goedkope en vooral gebruiksvriendelijke manier elektrische wagens leren onderhouden en herstellen.

Virtuele trainingen

Van de AR-training app van Diagnose Car gaan we een stapje (of zeg maar: vele stappen) verder naar de virtual reality training. Een VR-training is hét middel bij uitstek voor opleidingen, of ze nu in school of op de werkvloer worden gegeven. De voordelen zijn talrijk:

  • veilig
  • tijds- en plekonafhankelijk
  • budgetvriendelijk
  • gebruiksvriendelijk
  • op-maat-gemaakte procedures mogelijk

VDAB vond zelfs nog een extra voordeel: mensen laten kennismaken met de bouwsector. Denk “het leven zoals het is: bouwvakker” in virtual reality. Je leert een dak leggen, ervaart (ongeveer) wat het is om hoog op een dak te staan, logisch na te denken, de veiligheid te bewaken, … 

VDAB Dakleggen met VR-app

Hiervoor maakten Anthony en Stijn zelf de omgeving, zochten ze de correcte procedures uit, welke tools er überhaupt gebruikt worden bij het leggen van een dak en hoe dat er dan allemaal realistisch uitziet.

Voor VDAB maakten we ook een AR-app waarbij je een muur kan metselen. De AR Instruction Overlay app won in 2019 het IT project of the year.

Bij Proximus zagen ze hetzelfde voordeel, zij deden vanuit een R&D-project beroep op ons voor een VR-training voor het correct heraanleggen van kabels in de straat. Anthony: “hiervoor kregen we straatfoto’s en extra uitleg over hoe de hekken en het materiaal er moest uitzien. Aangeleverd materiaal is natuurlijk altijd veel handiger en efficiënter, dan weten we meteen wat de klant precies wil.”

Proximus VR-training

Stijn: “Na het 3D-werk, programmeer ik alle handelingen van de procedures. Belangrijk daarbij is het verschil tussen hoe het werkt voor een gebruiker en hoe het écht werkt met alle details erbij. Een VR-wereld is nu eenmaal niet de echte wereld 😉 Simpel voorbeeld: als je cement moet maken en je stoot een emmer water om, loopt die leeg en ga je een nieuwe emmer water halen aan een kraantje. Als ik die acties niet programmeer, gebeurt er niets. De emmer valt neer, loopt leeg en blijft daar liggen. Wij moeten dus weten: wordt die vanzelf weer gevuld in onze VR-wereld? Moet de gebruiker zelf de emmer gaan vullen? Of als je een hamer laat vallen op een dak: komt die hamer automatisch terug of moet de gebruiker die gaan halen? Kan je van een dak vallen? En zoja, wat gebeurt er daarna? Elke stap moet je programmeren.”

Valentines Day Fighting GIF by NETFLIX

“Daarna is het vooral testen, testen, testen. Want ook al ken je zelf de procedures en weet je wat je wel en niet moet doen, een gemiddelde gebruiker weet dat niet. En dat is meteen het voordeel én nadeel aan virtual reality: vrijheid van de gebruiker. Hoe ver ga je daarin? Je kan ook niet alles vasttimmeren, want dat is het net het punt van VR: dat je zelf kan uittesten. Die balans vinden is moeilijk.”, aldus Stijn.

De grootste uitdaging bij het ontwikkelen van VR is motion sickness. Daarom denken we steeds aan 2 zaken: 

  • waar word je mottig van?
  • hoeveel fysieke ruimte heb je?

Anthony: “Je zou zowel in VR als in het echt kunnen wandelen van punt naar A naar B, maar is daar in de fysieke wereld plaats voor? Als dat niet het geval is, moet je dat in VR ook niet zo programmeren, want als je ogen een actie zien maar je lichaam doet niets word je binnen de kortste keren misselijk.”

Het mooiste voorbeeld daarvan is ons project voor Technopolis: de VR-Parapente maakten we opnieuw helemaal van nul. We tekenden een volledig imaginair landschap uit in 3D en laten de gebruiker virtueel paragliden in een wondere wereld. In combinatie met een fysieke installatie van een soort hangstoel, ervaart de gebruiker écht hoe het is om met een parapente te vliegen.

Lees hier de volledige ref case

Welke opportuniteiten zien jullie in de toekomst voor bedrijven?

Anthony: “We zien veel return on investment op product configuratoren zoals BW Trailers. Dat je als eindklant alles zelf kan kiezen en configureren, meteen een prijs ziet, … Dat is heel waardevol voor een bedrijf. Ook simulatoren zijn ideaal, om te leren autorijden, vliegen, werken met machines, …”

Stijn: “Een ideale case blijft een gevaarlijke situatie simuleren en zien hoe mensen daarop reageren. Dat werkt uitstekend voor sectoren als bouw, chemie, maakindustrie. Of in de zorgsector: je kan dan niet alleen operaties simuleren, maar ook simuleren wat er gebeurt als je als verzorger een agressieve patiënt tegenkomt.”

Anthony: “VR moet vooral een communicatiemiddel zijn. Een middel om als bedrijf je product of dienst naar je klant te brengen, op een heldere en gebruiksvriendelijke manier. Of een middel om je werknemers bij te scholen of je leerlingen op te leiden.”

De mogelijkheden zijn ontelbaar, de toekomst ligt helemaal open. Elke dag komen er nieuwe toepassingen bij en ons AR/VR-team zit er bovenop 😉

Benieuwd welke opportuniteiten er voor jouw bedrijf zijn?
Give us a call of een berichtje, we bekijken het graag samen met je!