Verrijkte AR-beleving voor de BMW 3 reeks Berline

AR-experience bij de nieuwe BMW 3 reeks

“In de autowereld is de look & feel alles. Klanten kopen met hun ogen. Met onze AR- en VR-expertise verrijkten we de beleving van de nieuwe BMW op een manier die past bij hun technologie. Bovendien is het voor ons een uitgelezen kans om onze expertise in de kijker te zetten bij mensen die geïnteresseerd zijn in innovatie.”

Bart Van Hecke, managing partner

Eind februari 2019 organiseert BMW Jorssen Noord een lanceringsevent voor de nieuwe BMW 3 reeks Berline. Tijdens dit event zet de BMW-concessiehouder innovatieve technologieën centraal, naar analogie met de technische vernuftigheden die de gloednieuwe BMW bezit. BMW Jorssen neemt Enriched onder de arm om enkele virtual en augmented reality-toepassingen te creëren. We gaan aan de slag en bouwen een AR-applicatie en twee hologrammen.

RMDY Refcase BMW_header BMW Jorssen
BMW Jorssen Noord

Na een brainstormsessie samen met BMW Jorssen Noord, kloppen we af op drie toepassingen: een augmented reality (AR)-applicatie op iPad, een hologram in de HoloCube en een hologram dat met een piramide uit kunststof op de smartphones van bezoekers verschijnt.

Onze 3D-ontwikkelaar start met de voorbereidingen terwijl BMW de relevante resources aanlevert zoals 3D-modellen, kleur en technische specificaties van de nieuwe auto. Omdat dergelijke modellen amper klaar zijn voor AR-gebruik, gaan we aan de slag met een hoop optimalisaties.

Voorbeeld AR-beleving van de nieuwe BMW 3 reeks
AR-beleving van de nieuwe BMW 3 reeks

We beginnen met de ontwikkeling voor de AR-app, maar tegelijk houdt onze 3D-developer al rekening met de rendering voor de hologrammen. Die kunnen namelijk meer vertices (knooppunten) aan dan een AR-object op een iPad omdat dit een handheld device is. Zo kan een hologram gemakkelijk 3D-objecten verwerken met drie miljoen vertices, maar op een iPad zal dat voor vertraging zorgen. Die gulden middenweg vinden was dus de eerste stap.

UV-mapping en textures

De aangeleverde 3D-modellen van de wagen importeren we in het softwareprogramma Blender, waar we ze aanpassen en optimaliseren naar bruikbare AR-objecten. Daarna starten we de UV-mapping waarbij we 2D-afbeeldingen over een 3D-object (de wagen) ‘plakken’ en de juiste snijlijnen (cuts) maken. Vervolgens is het tijd voor de textures – of ook wel de textuurmapping – waarbij we details, kleuren en patronen creëren en toevoegen zodat de auto er realistisch uitziet. Naast het typische BMW-blauw, ontwikkelden we ook een reeks andere kleuren op basis van kleurstalen die we ontvingen. Zo kunnen users hun favoriete kleur kiezen en meteen aanschouwen hoe hun wagen eruitziet dankzij de AR-applicatie.

Het 3D-object van de wagen is af, nu de hologrammen nog maken. Hiervoor gebruiken we de nieuwe render engine Eevee van Blender, om de animaties voor de hologrammen te renderen. De engine is net uit en is beduidend sneller dan de andere engines waar we normaal mee werken. Een uitgelezen kans voor onze 3D-ontwikkelaars om het nieuwe ding te leren kennen! De rendering is meteen in hoge kwaliteit voor de HoloCube, een holografische projector die we op het event gingen plaatsen. 

Nadat we de hologrammen hebben afgewerkt, focussen we weer op de AR-app. Met behulp van de ARKit in het 3D development platform Unity, voegen we verschillende acties toe. Knoppen om de deuren en koffer te openen, kleur van de carrosserie te wijzigen en het scalen van de auto door in- en uit te zoomen met je vingers. Ook de image en plane tracking voegen we toe en de user interface optimaliseren we voor de beste gebruikservaring.

UX-afwerking

Alle bezoekers krijgen een kleine piramideconstructie in kunststof voor hun smartphone. Door een QR-code te scannen op een flyer, komen ze terecht op een landingspagina. Daar speelt een video af met vier roterende BMW-afbeeldingen. Door de piramide met de zuignap te monteren op de gsm, verschijnt een ronddraaiend hologram in het midden van die piramide. Een leuk snufje voor alle aanwezigen!

Onze toepassingen worden goed onthaald op het event. Ondanks de nieuwe BMW 3 reeks Berline in ‘levende lijve’ bij BMW Jorssen Noord staat, kunnen onze applicaties op heel wat enthousiasme rekenen. Niet alleen de kleine hologrammen op bezoekers hun telefoon, maar ook de AR-app slaat aan. Die bouwden we voor een iPad Pro 11 inch en dat was niet toevallig. “Zo’n iPad zou de nieuwe standaard moeten zijn op beurzen en events, kleinere schermen zijn amper doenbaar als je verschillende mensen samen wil laten kijken. Een iPad Pro 11 verhoogt de gebruikservaring exponentieel.”, verklaart onze 3D-developer.

En de toekomst?

De toepassingen zijn mooie realisaties die in de toekomst zeker hun nut zullen bewijzen. Het Enriched-team optimaliseerde ondertussen de UI van de AR-app door onder meer de knoppen te vervangen door aanrakingen. De koffer en deuren openen door ze met je vingers aan te raken. Ook de carrosseriekleur pas je nu gemakkelijk aan door op 3D-bollen te klikken en de gegevens van in de brochure worden ook toegevoegd zodat alle informatie simpelweg in de AR-app beschikbaar is. De ultieme ervaring voor users!

Hoe gaat het verder vanaf hier?

De laatste uitgebreide versie van de AR-app werd ondertussen doorgestuurd naar BMW Jorssen Noord en de eerste banden werden gelegd met BWM Benelux. Zo kunnen we onze applicatie opentrekken naar het volledige netwerk en de diversiteit en expertise van ons team aan de hele organisatie tonen.