7 Redenen waarom een mobiele bedrijfsapplicatie meerwaarde heeft

Iedereen is aan de apps. Die trend bestaat ondertussen al een goede tien jaar en elke dag worden er ongeveer 3700 nieuwe apps gereleased. Of die allemaal even nuttig of nodig zijn, laten we in het midden. We zijn er wél van overtuigd dat een mobiele applicatie een enorme meerwaarde kan zijn voor je bedrijf – ook als je al een website hebt. Want wist je dat 58,26% van al het webverkeer wereldwijd vanop een mobiele telefoon komt? Dat lijkt ons alvast een goede reden om te investeren in een bedrijfsapp. De andere 7 redenen ontdek je hieronder.

1. Gebruiksvriendelijkheid

Het valt natuurlijk te zien hoe goed je een mobiele app ontwikkelt, maar over het algemeen is een app altijd een betere optie tegenover een mobile-friendly website. Die website kan dan nog ontzettend responsive zijn, een mobiele app is specifiek gebouwd voor een mobiel toestel. Developers ontwikkelen doelbewust voor die kleinere schermen en houden bij het UX-design ook rekening met de mogelijkheden van die kleinere schermen. Met een mobile-friendly website kom je zelden tot hetzelfde niveau van gebruiksvriendelijkheid.

2. Gemak

Elke keer naar een website surfen lijkt niet veel moeite, maar in de snelle wereld van technologie kan zelfs 1 klik teveel voor frustratie zorgen. Telkens de URL intikken of via je bookmarks naar de website surfen, is vervelend. Niets kan op tegen 1 klik op een icoontje. Zeker niet als je het elke dag nodig hebt.

3. Offline

Offline gebruik is één van de grootste voordelen, want een website wordt zelden offline gebruikt. Je kan bv. wel verder werken aan een Google-document als je internet plots wegvalt, maar bij het refreshen van je tabblad ben je alles kwijt. En Twitter voorziet een basis UI bij offline gebruik, maar veel ben je er verder niet mee. Offline gebruik bij een website is dus zeker mogelijk, maar toch vaak nog gebrekkig.  Dat in tegenstelling tot mobiele apps, die soms niet eens een internetverbinding nodig hebben. Denk maar aan apps zoals rekenmachine, notities, timer, … Vaak kan je bij apps zelf kiezen hoe je ermee omgaat: offline gebruiken en pas synchroniseren wanneer je wil, altijd je internetverbinding laten open staan of slechts 1 keer per week syncen. 

Voorbeeld: In het labo van een chemisch bedrijf is het niet toegestaan om je gsm te gebruiken met internet omwille van veiligheid. De bedrijfsapplicatie kan offline gebruikt worden om controle uit te voeren op een van de toestellen, de data daarvan worden achteraf pas doorgestuurd naar het centrale systeem wanneer er weer internetverbinding is.

4. Notificaties

Dankzij notificaties sta je in contact met je doelpubliek. Dat kan ook via een website, maar is vaak moeilijk te implementeren, omslachtig en niet 100% betrouwbaar. Zeker de tijdgevoelige notificaties werken niet optimaal op een website.

  1. Ondersteuning
    Web pushmeldingen werken wel op elke computer of laptop met een recente browser, maar niet op elk mobiel apparaat. Mobiele Android toestellen ondersteunen pushmeldingen voor mobiel internet (4G) met Chrome, Firefox en Opera. Maar iPhones en iPads ondersteunen dat momenteel niet. Apple kondigde wel aan dat de ondersteuning hiervoor in 2023 zal komen op iOS 16.
  2. Zekerheid
    Web pushmeldingen kunnen dus ook naar een laptop verstuurd worden. Dat klinkt als een voordeel, maar last time we checked, heb je die niet altijd in je broekzak zitten (al weet je nooit waar Apple nog mee op de proppen komt). De kans is dus best groot dat je gebruiker een notificatie mist die hij op z’n smartphone wél zou gezien hebben.

5. Optimalisatie processen en kosten

Met een mobiele bedrijfsapplicatie kan je enorm veel (interne) processen optimaliseren. Misschien werken jouw werknemers voor sommige zaken nog met pen en papier? Of gebruiken ze een oude software die enkel op de werkcomputers geïnstalleerd is, maar zou het handiger zijn mocht dit draagbaar zijn. Een app neemt die papieren of omslachtige beslommering volledig weg. Op termijn bespaar je niet enkel op tijd, maar ook op kosten.

  • Voorbeeld: Voor Natuurpunt creëerden we een gebruiksvriendelijke, mobiele applicatie die als project- en resourcemanagement dient. Eerder was er een website, maar dankzij de mobiele app kunnen de vrijwilligers in het veld in realtime aangestuurd en begeleid worden. Lees hier het volledige verhaal.
  • Voorbeeld: Conundra vroeg een mobiele versie van ‘Optiflow’: een verouderd systeem voor hun chauffeurs. De mobiele app die we bouwden, begeleidt de chauffeurs in het ophalen en verdelen van goederen, maar ook in hun routeplanning of meer administratieve taken zoals het scannen van QR-codes om orders te tracken. Lees hier meer over de volledig customizable app.
  • Voorbeeld: Met onze interne RMDY app optimaliseerden we het proces van opleidingsbudget aanvragen en goedkeuren. Lees hier meer over onze app.
Screenshots RMDY employee app (c) RMDY
RMDY Employee app

6. Integratie met andere features en apps

Je kan met een mobiele applicatie het native systeem aanspreken en daardoor andere features gebruiken zoals locatie, gps, camera, microfoon, … Je kan ook ook integreren met andere bestaande apps zoals de kalender of mailing app. Hierdoor kan je bijvoorbeeld de functie “foto toevoegen” integreren in je app. Iets verregaander dan een integratie zijn app extensions: hiermee kan je bv. een notitie delen in een zelfgekozen WhatsApp-gesprek.  Door te kiezen voor WhatsApp bij “delen”, opent automatische de app.

  • Voorbeeld: als preventieadviseur controleer je verschillende kantoren op veiligheid. In een app voeg je foto’s toe van zaken die niet in orde zijn en maak je hierbij notities. Alle info van je controlebezoek wordt automatisch doorgestuurd naar de centrale server om later het verslag uit te typen.

7. Custom devices

Je kan ook apps developen voor custom devices, zoals wij deden voor een scanner-telefoon: een smartphone met een geïntegreerde scanner om barcodes te lezen. De toestellen zijn speciaal ontwikkeld als een soort “slimme scanner”, inclusief harde hoes en handige houder. Met een knop aan de zijkant scan je gemakkelijk producten. De app op het toestel stuurt alle gegevens van de gescande items in realtime door naar een centraal systeem om op te volgen. Het is iets als de slimmere versie van de zelfscantoestellen in de supermarkt.

  • Voorbeeld: Voor OhGreen ontwikkelden we een applicatie voor Honeywell scanners waarmee in de winkels gemakkelijk leveringen geregistreerd worden of artikels teruggezonden worden naar het magazijn. Bovendien kan je er ook schadegevallen mee melden. Deze app maakt volledig gebruik van de extra functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid dat een scannertoestel aanbiedt en staat in verbinding met het bestaande SAP-systeem van OhGreen. Een permanente internetverbinding is niet nodig: alles wordt offline op het toestel bijgehouden en minstens 1 maal per dag gesynchroniseerd. 
Zelfscanner bij winkelketen Albert Heijn

We zijn er dus sterk van overtuigd dat een mobiele app een enorm toegevoegde waarde kan bieden voor je bedrijf. Van meer en doelgericht bereik naar waardevol en effectief contact met je publiek of klanten: de mobiele app is the way to go.

Hebben we jou ook helemaal overtuigd?