Handen uit de mouwen voor Natuurpunt met Xamarin

Het afgelopen anderhalf jaar van lockdowns, wandelingen en staycation hebben ons weer volledig de natuur en ons eigen land doen ontdekken. Wie de afgelopen maanden vlijtig de Vlaamse bossen en weilanden is ingetrokken, botste misschien hier en daar wel eens op afgeknapte takken, slechte wandelpaden of versperde wegen. Die euvels verdwijnen natuurlijk niet vanzelf, maar door het harde werk dat Natuurpunt verricht in het Vlaamse landschap. En daarbij hebben wij een handje geholpen. Natuurpunt vroeg ons een mobile app te ontwikkelen om de samenwerking tussen de vrijwilligers, de professionele teams én het werk in the field te verbeteren. Zo droegen we door middel van een Xamarin app graag ons steentje bij aan de missie van Natuurpunt.

De wortels van Natuurpunt

Met meer dan 123.333 vrijwillige leden die zich ontfermen over 25.000 hectare Vlaamse natuur, verdeeld over 500 verschillende natuurgebieden is Natuurpunt een indrukwekkende vrijwilligersvereniging. Hun missie? Kwetsbare en bedreigde natuur in Vlaanderen beschermen. Daarin worden de vrijwilligers bijgestaan door professionele ploegen die hun métier ter beschikking stellen voor allerlei onderhoudstaken in de Vlaamse natuur. Samen zijn ze onder andere verantwoordelijk voor het aankopen van materiaal en het beheer van natuurgebieden, maar voeren ze ook andere werkzaamheden uit zoals diverse velden maaien, het onderhoud van bossen of het aanplanten van hagen.

Door het bos de bomen niet meer zien

“Bij het aansturen van de vrijwilligers komt een grote logistieke verantwoordelijkheid kijken.” zegt Wouter Meyer, projectmanager bij RMDY. “De professionele consulenten plannen vooral de professionele terreinploegen in. Daarnaast plannen de vrijwilligers deels hun eigen werk in. Daarbij moeten ze van werkmateriaal voorzien worden en moet het overzicht bewaard worden van welk probleem gemeld en vervolgens opgelost wordt. Er was met andere woorden nood aan een mobile tool die zowel project- als recoursemanagement kon doen. Die bestond al in webversie, maar nog niet op mobile voor in het veld. Daarnaast moest er ook een stukje geïntegreerd worden waarin nieuwe vrijwilligers zich kunnen aanmelden.

Het enthousiasme van onze vrijwilligers is groot … Helaas zijn ze technisch niet altijd even onderlegd.

Karen Helsen, medewerker beheersondersteuning

“Het enthousiasme van onze vrijwilligers is eindeloos” voegt Karen Helsen, medewerker beheerondersteuning hieraan toe. “Ze steken bijzonder graag de handen uit de mouwen en weten vaak van aanpakken op het vlak van milieubeheer. Helaas zijn ze technisch niet altijd even onderlegd. Daarom vroegen we RMDY een gebruiksvriendelijke applicatie te ontwikkelen om hen bij te staan. Tot nu toe werkten we enkel met een website.  Die maakte het moeilijker om  onze leden in realtime aan te sturen en te begeleiden. Door een nieuwe Xamarin app moest zowel de samenwerking tussen de professionele teams en de vrijwilligers verbeteren als het overleg tussen de website en wat er in the field gebeurt. 

Swipen met groene vingers

“We zijn gestart met een verkennend overleg om duidelijk te maken wat we verwachten van de app” verduidelijkt Karen. “Het is belangrijk om samen door alle details te gaan zodat je start met de juiste verwachtingen.”

Daarna zijn we verder aan de slag gegaan met de input uit dat overleg. Er waren namelijk enkele uitdagingen waar we voor stonden. Daarom was het belangrijk een duidelijke roadmap uit te tekenen om een doelgericht stappenplan te volgen

Refcase natuurpunt_Timber app
Bron: giphy

1. User experience (UX)

We zijn zoals steeds gestart met een helder en gebruiksvriendelijk UX-traject. Daarbij heeft de goede voorbereiding van Natuurpunt ons fantastisch vooruit geholpen. Zo konden we snel bepaalde functionaliteiten testen en reviewen. Dat werk werd mooi verdeeld tijdens een tweewekelijks overleg, waardoor er al snel een productieve samenwerking op punt stond. 

2. Opleiding

Die samenwerking was cruciaal voor de volgende stap in de ontwikkeling van de app. “RMDY heeft een stuk coaching en opleiding voor hun rekening genomen om onze IT-collega’s bij te scholen met de juiste kennis. Het was de bedoeling dat er ook intern nog verder aan de app gewerkt kan worden na oplevering” vertelt Karen.  “Zo hebben ze één van onze collega’s meegenomen in een opleidingstraject rond Xamarin.”

3. Development

Wat ons meteen bij de laatste stap brengt, namelijk het development zelf. De app is in Xamarin geschreven. Om grow & glow volledig in de praktijk toe te passen, hebben we één van de medewerkers van Natuurpunt opgeleid in Xamarin zodat er nadien voldoende kennis in huis is om ad hoc aanpassingen zelf  te kunnen doen. Voor de aanpassingen aan de back-end deden we beroep op de collega’s van Exsertus die een handje hebben toegestoken. 

Heel wat voeten in de aarde

“Ondanks een vlotte samenwerking zijn we toch tegen een aantal zaken gebotst waar we zelf ook veel uit geleerd hebben.” zegt Wouter Meyer, projectmanager bij RMDY. “Het is belangrijk om die zaken zeker mee te nemen uit elk project zodat je weer nieuwe ervaring en kennis op doet voor de toekomst.”

  • User roles: Door de verschillende types gebruikers moet de app ook andere gebruiksrollen hebben. Daarmee moeten we vroeger in het UX-proces rekening houden, zodat we de toepassing uit verschillende componenten kunnen opbouwen in plaats vanuit één geheel. Dat is natuurlijk gecorrigeerd, maar daardoor zijn we wel gebotst op andere verwachtingen van de gebruikers tijdens de testfase.
  • Locatie: De app is gebaseerd op de geo-locaties van een uit te voeren werktaak. Daar hadden we nog niet ontzettend veel ervaring mee, waardoor het best een uitdaging vormde van tijd tot tijd. Toch zijn we er goed in geslaagd een gebruiksvriendelijke projectmanagement en resourceplanning tool te bouwen die in realtime doorgeeft welke werken moeten gebeuren of zijn afgewerkt.
RMDY Refcase_Natuurpunt_mockups van Xamarin app

Resultaat? Wie zaait, die oogst

Intussen is de app live gegaan en zijn eerst de professionele teams ermee aan de slag. “Momenteel wachten we nog op feedback van de eindgebruikers.” zegt Bavo Cuypers, celhoofd IT bij Natuurpunt. “Maar we geloven vanaf oktober letterlijk in the field te gaan met onze vrijwilligers.”

Dat beaamt Karen Helsen: “we hebben zelf nog een aantal zaken aangepast aan de app en dat ging een tikkeltje trager dan jullie development. We starten nu op in verschillende fases met een beperkt publiek.”

Nood aan jouw business op mobile? Of een mobiele applicatie voor jouw bedrijf?