Go with the (Opti)flow

Dynamische Android app voor Conundra

Door COVID-19 zijn het afgelopen anderhalf jaar meer en meer bedrijven hun business en werkplek gaan digitaliseren. Dat bracht ook nieuwe mogelijkheden mee voor ondernemingen die al een stap verder zaten in dit proces. Aan de hand van bijvoorbeeld mobile apps heb je je business altijd op zak. Onze missie bestaat eruit klanten zo goed mogelijk te begeleiden in deze reis. In het geval van Conundra deden we dit door middel van een Android app voor mobile. Daarbij lag de focus sterk op een goede service en open communicatie. Dat zijn niet onze woorden. Dat we een bijzonder dynamische app hebben gemaakt waar we best trots op zijn dan weer wel. 

“Het verhaal van Conundra start in de transportwereld. Wij lossen de logistieke problemen op van onze klanten. Oorspronkelijk stonden we hen vooral strategisch bij, maar na verloop van tijd zijn we ook operationeel een handje gaan bijsteken. Zo maken we bijvoorbeeld niet enkel de transportplanning, maar dragen we ook uitvoerend ons steentje bij. Daarvoor ontwikkelden we Optiflow, een tool die onze klanten kunnen gebruiken voor hun transportoptimalisatie.” zegt Kevin De Meu, pre-sales consultant bij Conundra. Hij vertelt ons een stukje over de geschiedenis van Conundra, waarom ze een nieuwe (Android) applicatie nodig hadden en hoe RMDY daaraan heeft meegewerkt.

OUT WITH THE OLD

Conundra ontwikkelde Optiflow destijds zelf als planningstool voor de oplossingen die ze hun klanten aanbieden. Na verloop van tijd botsten de mogelijkheden van Optiflow op de groeiende vragen en behoeftes van de klant. Zo ontstond het idee om naast Optiflow ook een mobile Android app te ontwikkelen die meer mogelijkheden biedt op het vlak van transportplanning, maar ook GPS-tracking en ordermanagement.

Van Optiflow

Het nadeel van de originele tool was dat hij intussen al wat jaren op de teller heeft. Zo raakte Optiflow stilaan wat verouderd. Daarnaast zag Conundra de verschillende voordelen in van het aanbieden van een mobile app. “We wilden een B2B-app die de chauffeurs ook begeleidt tijdens de rit.” zegt Kevin De Meu. “De back-end konden we overnemen vanuit de oude tool, maar voor een nieuw UX-flow, fris design en de ontwikkeling in Android deden we beroep op RMDY.”

Naar Optiflow mobile

“Conundra vroeg ons een nieuwe B2B Android app te bouwen, gebaseerd op de oude tool die ze toen gebruikten.” zegt Yannick Bernaerts, developer bij het Mobile team. “Concreet moet Optiflow Mobile chauffeurs begeleiden in hun transportroute en -planning. De app begeleidt de chauffeurs in het ophalen en verdelen van goederen, maar ook in hun routeplanning of meer administratieve taken zoals het scannen van QR-codes om orders te tracken. We hebben een ontzettend dynamische Android app ontwikkeld met verschillende set-ups per gebruiker. Je moet je inbeelden dat de wensen en benodigdheden verschillen per klant. Daardoor ontwikkelden we een user experience met verschillende configuraties zodat iedereen volledig custom kan instellen wat hij of zij prioritair vindt.”

screenpic free trial deffinal.png
Image © Conundra

IN WITH THE NEW

“We zijn ontzettend trots op de dynamiek die we in de app hebben verwerkt.” gaat Yannick Bernaerts verder. “Ik geloof echt dat we ons daarin hebben kunnen onderscheiden, want zo’n specifieke keuzemogelijkheden per user zie je zelden. Nu kan je bij wijze van spreken shuffelen in de configuratie van de app klant per klant.”

Maar hoe zijn we tot dit resultaat gekomen? De uiteindelijke applicatie wordt natuurlijk sterk beïnvloedt door zowel de wensen van de klant als de input van ons Mobile team. Die brengen we steeds samen aan de hand van een aantal verschillende stappen en parameters. 

OptiFlow in actie © Conundra

Workflow

De volledige user experience, user interface en development in Android zat bij ons. Kort gezegd, voorzag ons Mobile team de front-end en konden we voor de back-end op Conundra terugvallen. 

“We zijn ontzettend tevreden over hoe het volledige proces is verlopen.” zegt Kevin. “RMDY was bijzonder flexibel in het tegemoetkomen van onze wensen. We hielden elke twee weken iteraties, waardoor we zeer kort konden bijsturen. Daarin voorzag RMDY ook steeds een demo zodat we altijd visuele resultaten hadden van hun werk. Er werd gewerkt in een bijzonder open sfeer waarin we eenvoudig alles konden bespreken.”

Communicatie

Om een doelgerichte en productieve werksfeer te creëren, is het natuurlijk cruciaal om vlot en open te communiceren. Daar hebben we bij RMDY natuurlijk zo onze tools voor.

“De communicatie ging bijzonder vlot. Zowel de developers als het management werden in één Slack-kanaal (messaging app) verzameld, waardoor er een rechtstreekse lijn was naar iedereen die in het project betrokken was. Daarnaast hielden we een dagelijkse stand-up waarin de prioritaire taken besproken werden. Die kon iedereen bekijken op een gedeeld JIRA-bord. Op deze manier was iedereen altijd volledig betrokken in alle stappen en proces en kon er kort geschakeld of open besproken worden.”

screenshot conundra website optiflow
Image © Conundra

Uitdagingen

Ondanks de vlotte samenwerking loop je in en elk project hoe dan ook tegen een aantal uitdagingen aan. Zo was dit een bijzonder leuk en leerzaam, maar best intens verhaal. 

“Het was af en toe een beetje zoeken om zowel development als design en de back-end te laten rijmen.” zegt Yannick Bernaerts. “Door de grote dynamiek en de verschillende mogelijkheden liep het design geregeld wat achter op het development. Dat is an sich geen probleem, maar maakt dat je hier en daar af en toe wat moet bijsturen of met nepdata moet werken. Daarnaast zit de ontwikkeling van de backend bij een andere partij waardoor je in beide richtingen afhankelijk bent van elkaar. Gelukkig was er een vlotte communicatie doorheen het volledige project waardoor dit gemakkelijkl opgelost kon worden.”

Tot slot liep de integratie van een tracking functionaliteit ook niet van een leien dakje. “We ontwikkelden een Android app en Google timmert die dingen nogal vast” lacht Yannick Bernaerts. “Daarbij komen er heel wat GDPR-zaken kijken, waardoor je best op je qui vive bent. Maar alles is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Android is tijdens de ontwikkeling ook overgestapt van Android 10 naar Android 11, waardoor we hier en daar wat bugs moest fiksen die zo zijn ontstaan.”

ANDROID 11

Bij de ontwikkeling van een mobiele applicatie kijken we steeds naar de behoeftes van de klant. Wat heeft hij nodig? Welke parameters zijn voor hem of haar belangrijk? Op basis daarvan kan je kiezen voor Flutter,Xamarin of native oplossingen als Android of iOS.

Waarom native Android

  1. Er waren geen iOS-vereisten, waardoor cross-platform technologie als Flutter of Xamarin niet nodig was. 
  2. Er was wel nood aan het gebruik van de camera om QR-codes te scannen. Daarnaast moesten we GPS-functionaliteiten inbouwen. Dat zijn hoe dan ook functies die beter draaien op native apps. 

GO WITH THE OPTIFLOW

“De vorige versie van Optiflow was heel basic.” zegt Kevin De Meu. “Dat is niet verbazingwekkend aangezien hij intern gebouwd is door een aantal mensen die daarin minder expertise hebben dan RMDY. De UI- en UX-functionaliteiten van Optiflow Mobile zijn alvast een stuk uitgebreider. Door de grote dynamiek zijn er bijna oneindig veel configuraties beschikbaar en is de app op maat van elke gebruiker.  Zowel wij als onze klanten zijn dan ook enorm content over de nieuwe Android app.”

Tot slot is niet alleen het gebruik van de app een meerwaarde voor Conundra. “Ook prospects zijn onder de indruk van Optiflow Mobile. Dat maakt dat we de app ook als salestool kunnen inzetten om nieuwe leads of prospects te overtuigen.” 

Grow, glow & flow

“We zijn bijzonder tevreden over het resultaat” zegt Kevin De Meu tot slot. “Het grote voordeel van de nieuwe technologie is dat onze klanten intekenen voor één platform. Dat is een eigenschap waar de markt naar op zoek is. Van zodra we horen van nieuwe klanten dat ze nieuwe features vragen, kloppen we zeker opnieuw aan bij RMDY.”

Grow & glow, baby!