7 stappen voor een effectieve digital marketing strategie

7 stappen voor een effectieve digital marketing strategie

Wist je dat… maar liefst 90% van de consumenten via het internet zijn research doet? En 70% daarvan zijn zoektocht start met een generieke zoekopdracht? Dat bleek uit onderzoek in 2020 en zal de laatste 2 jaar niet veel veranderd zijn. Zo zoek je zelf waarschijnlijk eerder op “hoe digital marketing strategie maken” dan “marketing strategie RMDY”.

Het is dus belangrijker dan ooit om goed stil te staan bij jouw online aanwezigheid en hoe je dat gericht aanpakt. Want aanwezig zijn is één ding, maar vindbaar en succesvol zijn is iets anders. 😉

Hieronder leggen we in 7 stappen uit hoe je als bedrijf op een effectieve manier werkt aan een digitale strategie. Let’s go!

Door Stijn Van den Kieboom, Digital Marketeer @RMDY

1. Belangrijkste elementen van een goed digital marketing plan

Bepalen van de juiste strategie

Bij de start van een digital marketing traject is het belangrijk om stil te staan bij een aantal strategische vragen zoals:

  • Welke klanten wil ik benaderen?
  • Waar gaat deze klant op zoek naar mijn product of dienst?

Deze analyse brengt je idealiter meer inzicht in de doelgroep die je wil bereiken (zodat je persona’s kan opstellen), in de doelen die je voor ogen hebt (en of die al dan niet SMART zijn) en vormt op die manier de basis voor het uitwerken van een plan: ‘het digitaal marketing plan’.

Sta stil bij je eigen branding

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat is het achterliggende idee?
  • Waar ligt jouw focus en op wie?

Wie je bent, bepaalt wat je doet en hoe jouw klanten je zien. En daar duiken we dieper in met de eenvoudige vraag: waarom? Of met andere woorden: wat is jouw missie? Het antwoord op die vragen polijsten we samen met jou tot een helder en doelgericht kompas waaraan je jouw doelstellingen en doelpubliek kan aftoetsen zonder focus te verliezen.

Content, copy & creatie

Elk bedrijf roept dat ze content maken of willen maken en content creators en goeroes schieten her en der als paddestoelen uit de grond.

Toch gebeurt die content creatie zelden doelgericht, waardoor de resultaten ook op zich laten wachten. Content wint aan populariteit, maar wordt daarnaast ook meer en meer een specifieke expertise , een vak met verschillende niches.

Dus content maken? Uiteraard! Maar denk goed na over waarom, wat en welke kanalen. Geen zorgen, wij helpen je wel 😉

Lees meer over het belang van sterke content in onze blog: All the kids are doing it! Maar waarom content?

Digital marketing aanpak

Op basis van de strategie kiezen we de juiste mix van kanalen en maken we een content kalender per kanaal. Als je nu denkt “huh?”, dan is dit alvast je eerste les: neen, je post niet zomaar dezelfde content op Twitter, LinkedIn en Instagram.

Via een efficiënte mix van gerichte content (organisch) en advertenties (paid) zorg je ervoor dat je merk én boodschap verder verspreid wordt bij de juiste doelgroep. Denk ook verder dan die ene actie en creëer een hele customer journey (funnel) waarbij een ‘koude doelgroep’ (klanten die je bedrijf of producten/diensten niet kennen) geleid worden naar trouwe klant.

Digital Marketing aanpak en services
Digital Marketing aanpak en services

Misschien wel één van de belangrijkste elementen van de digitale strategie is de rapportage en opvolging van de lopende campagne. Want meten is weten! Het is enorm waardevol om de uitgevoerde acties te meten en te evalueren. Vergeet ook erna geen actie te ondernemen, bij te sturen of zelfs je plan over een andere boeg te gooien. Want wat heb je aan een hoop waardevolle gegevens over je gebruikers als je er vervolgens niets mee doet?

2. Bepaal je online identiteit

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen wat de identiteit van je organisatie is en op welke manier online marketing daarin ondersteuning kan bieden. Wat voor indruk wil je achterlaten online? Let op: die indruk moet passen bij je bedrijfsmissie of -visie en je corporate identity. Je online identiteit moet het verlengde zijn van je identiteit op andere kanalen, zowel online als offline. Maak dus geen Coolblue-achtige Facebookposts met ingenieuze woordspelingen, als je website eerder droge tekst bevat vol vakjargon.

Bepaal duidelijk wat de toegevoegde waarde van online marketing is voor de organisatie. Vraag jezelf bijvoorbeeld af wat de voordelen zijn van online marketing ten opzichte van offline marketing. Alleen dan pas kan je weten of de online marketing keuzes die je maakt bijdragen aan je organisatie.

Inhoudelijke identiteit

  • Vanuit welk persona communiceer jij naar welke doelgroepen?
  • Wie ben je als merk/bedrijf en hoe communiceer je dat naar je klanten?

Hoe laat jij je kennen aan je doelgroepen? Wat je communiceert naar de klant bepaalt hoe hij of zij je ziet. Ga op zoek naar jouw waarden, wat je persoonlijkheid is en met welke stem je wil spreken. Als we binnen RMDY zo’n traject doen, stellen we aan de hand van deze denkoefening één of meerdere persona’s op, bepalen we het perspectief van verschillende communicatiekanalen en schrijven we een tone of voice uit waaraan eindklanten zich meteen herkennen.

Visuele identiteit

  • Hoe breng je jezelf in beeld?
  • Aan welke vormgeving hang je al jouw communicatie op?

Design is de eerste indruk, inhoud de blijvende. Als je gezien wil worden door je klanten is een visuele identiteit cruciaal; het is wat in eerste instantie blijft plakken. Zo werken we voor onze klanten die daar nood aan hebben een styleguide uit met een modern logo, herkenbare fonts, consistente kleuren en een visueel verhaal dat hen zowel online als offline meteen onderscheidt van de concurrentie.

Lees meer over design en visuele identiteit in onze blog: Design system: gewoon elegant of echt essentieel?

RMDY Marketing Canvas

3. Bepaal je doelgroep

Wanneer je je eigen identiteit hebt bepaalt, is de volgende stap het bepalen van wie je wilt bereiken.

In deze fase schets je jouw doelgroep(en) en ga je op zoek via welke online kanalen ze actief zijn en hoe ze zich online gedragen. Het is hierbij belangrijk om echt in de huid te kruipen van je doelgroep. Dat doe je door met ze in gesprek te gaan via (online) enquêtes, focusgroepen, interviews of zoals wij het graag doen: het gebruiken van online tools die inzicht geven op gebruikersgedrag zoals Google Analytics of Semrush.

Hoe specifieker de afbakening van je doelgroep, des te beter je kan inspelen op hun behoeftes.

Gebruik persona’s

Een handig hulpmiddel voor het scherpstellen – én scherp houden – van je doelgroep is het maken van persona´s. Persona’s zijn denkbeeldige identiteiten die je maakt op basis van je doelgroep. Het doel van een persona is om in de leefwereld van je gebruikers/ consumenten te kunnen kruipen en hen op een zo ideaal mogelijk manier te bedienen.

Je geeft elk persona een naam, karaktertrekken, uiterlijke kenmerken, persoonlijke visies en behoeftes, enzovoort. Je kunt de beschrijving van persona’s zo uitgebreid maken als je wilt.

User Persona

4. Denk na over concrete meetbare KPI’s

Nu je weet wat je wilt doen en wie je wilt bereiken, is de volgende stap het opstellen van concrete en meetbare doelstellingen. De doelstelling is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de online marketing strategie. Zonder doelstelling is het namelijk niet echt nuttig om een strategie op te stellen. Probeer er wel voor te zorgen dat je doelstelling concreet is en goed meetbaar. Bedenk wat de Key Performance Indicators (KPI’s) zijn en de geschikte methodes om dat te meten.

Eén van de grote voordelen van online marketing is dat je met online tools veel waardevolle gegevens meetbaar kan maken. Maak daarvan zeker gebruik bij het opstellen van je doelen.

Stel je doelen ook SMART op. “Meer volgers krijgen” is geen degelijk doel. Want: hoeveel volgers? Op welke termijn? Welke volgers? Wat ga je doen als dit niet lukt? SMART-doelstellingen zijn:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Voorbeeld

Stel je voor dat je als doel hebt om meer awareness te creëren voor je merk. Dan kan je dit abstract doel opsplitsen in kleinere, concrete doelen zoals: Binnen 6 maanden (Tijd) het aantal impressies en bezoeken op LinkedIn (Specifiek) verhogen met 50% (Realistisch en Acceptabel) ten opzichte van vorige periode (Meetbaar).

Bij RMDY stellen we onze doelen in Google Analytics waarmee we exact bijhouden hoe effectief onze digital marketing activiteiten zijn. Een andere tool kan ook. Maar je wil vooral duidelijk kunnen zien dat je efforts resulteren in een duidelijke positieve verschuiving. Andere handige online tools zijn:

  • Facebook Pixel/ LinkedIn Pixel
  • Semrush voor SEO/ linkbuilding inzichten
  • Yoast SEO
  • Google Search Console
  • Hotjar

5. Bepaal de juiste kanalen voor je doelgroep

Geen online strategie zonder de juiste online marketing kanalen. Van Google Ads (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO) tot content marketing, social media en marketing automation. In de online wereld heb je ontzettend veel online kanalen die bij jouw bedrijf kunnen passen. Goed kiezen waarop je inzet is de boodschap.

  • SEO: zoekmachine optimalisatie (Google)
  • Inbound- en content marketing
  • Social media marketing (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest …)
  • E-mail marketing en marketing automation
  • Video- en display marketing (TikTok, YouTube …)

Afhankelijk van je persona’s en doelstellingen, bepaal je welke kanalen je opneemt in je online marketing strategie. Dat kunnen er verschillende zijn, maar zorg ervoor dat je per kanaal op maar 1 (max. 2) doelgroep focust en op 2 doelen. Differentiëren is welkom! 😉

Daarnaast is het uiteraard ook belangrijk dat je jouw marketingbudget goed gebruikt. Heb je een beperkt budget, zorg er dan voor dat je eerst begint met de kanalen die het snelst je doel behalen. Dan kun je bijvoorbeeld de extra omzet die je hebt verkregen weer investeren in een ander kanaal. Zo kan je jouw online marketing strategie steeds verder uitbreiden!

6. Visualiseer de customer journey

A man with a plan can do many things.

Oké, dus je hebt doelgroep bepaald, je doelen vastgesteld en de kanalen eraan gekoppeld. Nu is het tijd om de online strategie om te zetten in een ijzersterk plan.

Bij RMDY gebruiken wij het AIDA-model.Attention/ Awareness, Interest, Desire & Action. Hiermee zet je jouw gekozen online strategie om in een plan dat ingaat op elke fase van de customer journey. Hierdoor krijg je online een groter bereik en heb je succes met je online marketing.

Vaak zie je dat bedrijven doelen vaststellen als ‘meer omzet’ en ‘meer naamsbekendheid’. Als ze vervolgens aan de slag gaan met het bepalen met de kanalen vergeten ze vaak de ‘naamsbekendheid’-kanalen erin te verwerken. Met het AIDA-model naast je, maak je niet diezelfde fout 😉

Marketing funnel RMDY

7. Analyse, bijsturing en rapportage

Succes is alleen te zien door het evalueren van resultaten. Doe dit periodiek. Zo kun je jouw digital marketing strategie op tijd bijsturen wanneer het nodig is. Net daarom maken we voor onze klanten maandelijks een uitgebreide analyse en rapportage op om te kijken waar er vooruitgang is en waar we moeten bijsturen. Het geeft ook nieuwe inzichten die je kan implementeren in de huidige strategie.

Een platform dat je hiervoor kan gebruiken is Google Data Studio.

Rapportage - Google Data Studio

Conclusie

Let’s recap!

  • Zowel het bepalen van je eigen identiteit als de identeit van je doelgroep is cruciaal in het opzetten van een effectieve marketingstrategie.
    • De bedrijfsidentiteit hangt sterk samen met je missie, visie, je “waarom” en bestaat uit een visuele identiteit en een inhoudelijke identiteit.
  • Stel concrete en meetbare doelstellingen in die SMART zijn en leg KPI’s vast
  • Bepaald je online te gebruiken kanalen. Kies per kanaal 1 doelgroep, max. 2 en kies 2-3 doelen.
  • Visualiseer je customer journey met het AIDA-model, zo vergeet je geen enkele fase
  • Meten is weten

Met welke stap ga jij aan de slag? Of welke stap kan beter in je huidige digital marketing strategie?

Samen strategie uitwerken?
Digitaal project aangaan?
Of bij ons komen werken?

Contacteer ons en
wij beantwoorden graag
al je vragen!

RMDY NV
Veldkant 35A
2550 Kontich

T: +32 3 450 86 42
E: info@rmdy.be