DESIGN MATTERS 2021 KOPENHAGEN

Design Matters, toch? Het is niet alleen een uitspraak waar RMDY en het Creative team achter staan. Maar ook de naam van een conferentie voor en door designers. De Design Matters conferentie ging dit jaar door in Kopenhagen. Naast twee dagen boordevol keynote sprekers, talks, workshops, avondactiviteiten en voldoende drank en eten was het ook vooral tof om nog eens buiten te mogen. Ook aanwezig? Onze senior UX-designer Jeroen Sannen. Hij neemt ons mee in zijn ervaring en deelt zijn top 5 talks!

Design matters

Sinds 2015 brengt de in Kopenhagen gebaseerde conferentie creatieve zielen samen van over heel de wereld om hun passie te delen over digital design, technologie, kunst en samenleving.

In 2019 waren er meer dan 1000 deelnemers. Daarop werd in januari 2020 een tweede dag toegevoegd aan het event in Tokyo. In september 2021 werd vervolgens de eerste hybride editie gelanceerd. Die editie ging opnieuw door in Kopenhagen.

De thema’s wisselen jaarlijks. Deze keer op het programma: The Design Code, Post-Pandemic Design en Colors! Met sprekers van grote bedrijven als Zalando, Shopify, InVision, PayPal en Miro.

Oh what a (post-corona) feeling

RMDY op design matters

Jeroen: “Yes, we mochten nog eens andere mensen uit het werkveld ontmoeten! Na een lange periode van thuiswerk, was ik toch de voeling met de design community wat kwijt. Het was dus voornamelijk heel leuk om opnieuw met mensen te praten met dezelfde passie. Heel veel talks gingen ook over het (post)-coronatijdperk en hoe designers en bedrijven daarmee omgegaan zijn.”

Ook op het event zelf was de nasleep nog te merken: een kleinere venue zorgde voor 400 bezoekers in plaats van 1000. Geen company booths of rockstar speakers. En niet alleen de bezoekers waren zowel in real-life als virtueel aanwezig. Ook de sprekers waren ter plekke én achter hun scherm te vinden. 

“Zeer spijtig wel”, vindt Jeroen. “Als je ter plekke naar een conferentie gaat, wil je natuurlijk niet opnieuw naar een groot scherm vier keynote sprekers staren…”

Maar ondanks de nog steeds impactvolle (post)coronasfeer, was het voornamelijk een internationaal publiek dat naar Kopenhagen afzakte: Nederlanders, Duitsers, Belgen, zelfs vanuit de Verenigde Staten.

Inspireren, connecteren

Het concept van Design Matters is voornamelijk de community van designers verbinden en inspireren. En net dankzij die kleinere venue was dat ook heel gemakkelijk.

Jeroen: “Iedereen, inclusief de sprekers, was heel bereikbaar. Het hielp natuurlijk dat de locatie niet zo groot was. De conferentie zelf was vooral inspirerend met minder praktisch toepasbare tips dan op andere conferenties. Maar ook dat is nodig als designer. Door over verschillende topics en andere werkvelden te horen, verruim je je blikveld. Soms ging het wel ver. Zo was er een talk over design en ruimtevaart (“Terra-Tech” door Sebastian Aristotelis). Langs de andere kant ook wel heel verrijkend om te horen!”

RMDY op Design Matters "Designing for Realtime 3D Collaboration" door Oluwaseyi Sosanya
“Designing for Realtime 3D Collaboration” door Oluwaseyi Sosanya
"AI Driven Design" door Joël Van Bodegraven
“AI Driven Design” door Joël Van Bodegraven

“Digital Design is the core of our DNA. But it isn’t our only source of inspiration; we draw inspiration from the arts, music, and the Scandinavian culture. – Design Matters

“Ik vond het ook intrigerend om te zien dat iedereen tijdens de coronaperiode tegen dezelfde issues aanliep. Veel talks gingen over hoe je als designer of bedrijf het best omgaat met de veranderende werkomstandigheden. Want hoe organiseer je designteams en werking wanneer iedereen thuis achter zijn scherm zit? Dat het allemaal zo relatable is, over landen en culturen heen, maakte het enorm interessant.

Belangrijkste take-away van Design Matters?

“Heerlijk, dat gevoel dat er wel degelijk nog een design community is die leeft, nadenkt en elkaar inspireert. Dat alleen was een grote meerwaarde aan live deze conferentie bijwonen!”

Top vijf talks

1. “Atomic illustration design systems” door Pablo Stanley (Blush Design)

“Pablo bracht een enorm entertainende presentatie rond random gegenereerde illustraties in Figma met een zelfgemaakte plug-in. In combinatie met een soort van aankoopsysteem met behulp van cryptovaluta. Dit concept zou vermoedelijk ook kunnen werken in een concrete werkomgeving. Daar kan je dan illustraties on the fly genereren voor het web. De vraag is wel: wie kan dat bouwen?, want het zag er behoorlijk technisch uit.”

RMDY op Design Matters Figma voorbeeld

Hier kan je de illustraties die Pablo genereert aankopen.

2. “How to not let a fast paced, growth driven, agile environment kill your creativity” door Lisa Apers (UNDO)

“Dit was misschien wel de beste en meest leerrijke UX-gerelateerde presentatie. En ze kwam van een Belgische designer dan nog! Lisa had het over het invoeren van een ‘psychological assessment‘ binnen je project flow. Daarbij ga je kijken hoe hyped een gebruiker is op één bepaald touchpoint in de flow, waarvan je erna een tijdlijn opstelt. Lisa vertrekt van het idee dat je 80% van je tijd steekt in slechts 20% van de die ‘high psych touch points’. Die zijn: de cruciale momenten in je flow where the magic happens. Daar beslist een gebruiker om door te gaan of niet. Het zijn met andere woorden de contactpunten die de gebruikerservaring bepalen.”

“Daarop volgden twee heel sterke voorbeelden. Eéntje daarvan ging over een schadeclaim-app waar de gebruiker foto’s van een beschadigde auto moet doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij. Waar de meesten dan zouden werken met een generieke foto-upload, creëerde men hier op het ‘high psych touch point’ een meeslepende AR-ervaring in plaats van een omslachtig, frustrerend proces. Een zeer interessante methode die we bij mijn projectwerking bij VDAB ook zouden moeten proberen.

In de ban van de AR-ervaring? Lees meer over hoe RMDY daarmee aan de slag gaat!

3. “Designing data with a ‘Post-infographic’ mindset” door Stefanie Posavec (zelfstandige)

“Super toffe talk! Stefanie is heel erg sterk in het maken van moderne infographics met een “extra” toets. Het eerste deel ging over hoe je wetenschappelijke studies visualiseert. Maar dat was helaas te ver-van-mijn-bed om te begrijpen. De coole dingen die ik onthouden heb zijn de website Updating Happiness en Stefanie’s boek “I Am a Book. I Am a Portal to the Universe”, zeker eens het bekijken waard!”

Illustration Analyze GIF by LINDA VAN BRUGGEN

4. “Design Delivery: It’s a thing!” door  Michael Pitt (Zeplin)

“Dit was één van de vele gesponsorde talks, maar deze keer wel relevant voor mijn dagelijkse werk! Op mijn projectwerking kampen we ook met redelijk wat problemen bij de overdracht tussen designers en developers. Dat is vooral door de structuur van de organisatie. De design delivery tool Zeplin probeert dit gat te dichten. Interessant allemaal, maar wel weer een extra, betalende tool natuurlijk. Je moet de meerwaarde binnen je organisatie eerst inschatten voor je hem aanschaft en implementeert.”

Lees ook: 4 design tools die je zeker moet kennen.

5. “Resilient design systems” door Yesenia Perez-Cruz (Shopify)

“Erg relevante talk! Centrale vraag in deze talk: hoe bouw je een design system dat ook op langere termijn werkt? Yesenia baseert zich op drie aspecten:
Diversity: Een sterk uitgewerkt designsysteem heeft als val dat het de creativiteit van je designers soms beknot. Dit kan je tegengaan door ‘intentional, meaningful divergence’ toe te laten. Je componenten zijn niet de end-all be-all, diversiteit moet je blijven aanmoedigen.

Feedback: Je designsysteem is nooit af. Uitbreiding moet je blijven aanmoedigen, zelfs nadat je alles eerst geconsolideerd hebt (= eeuwige cyclus). Het is nooit goed wanneer designers 100% blijven vertrouwen op hun systeem. Je moet mensen ook leren om hun eigen systeem in vraag te stellen.

Connectivity: Betrek alle mensen in je designsysteem. Geef extra duiding naar andere product teams waarom bepaalde beslissingen gemaakt zijn in je designsysteem. Laat ze meedenken over alle designcomponenten die nodig zijn. De metafoor waarmee Yesenia eindigde is: “design systems are gardens, not buildings”. Dat vond ik wel mooi gezegd. Een designsysteem blijft groeien en de componenten van een designsysteem zijn veranderlijk. Zeker niet onbeweegbaar. Enorm interessant en absoluut toepasbaar bij bij mijn huidige project en daarbuiten.”

Lees ook: “Design system: gewoon elegant of echt essentieel?”

Thanks voor de inzichten, Jeroen!

Zelf een kick-ass UX-designer met creatieve vingers en een uitstekende neus voor gebruiksvriendelijkheid? Dat treft: wij zoeken eentje!