– WEBCASE iLEAN
Een naam in de community, een bekend merk in de markt, maar een doffe etalage voor de winkel. iLean kwam naar ons om iets te doen aan hun uitstraling en – op basis daarvan – een nieuwe website. Zij namen ons mee in een agile werkwijze, wij hen in een nieuw Web- en Digital Marketingtraject.
Het resultaat daarvan?
Read on!
Grow (challenge) and Glow (outcome)
iLean is binnen de Agile en Scrum wereld een naam die luidt als een klok. Met meer dan 10 jaar ervaring op de teller bouwden ze verregaande expertise, een sterk merk en een trouwe achterban op. Maar na een interne heroriëntatie rees het besef dat een oude etalage niet uitstraalt dat de winkel kwaliteit verkoopt. En daarom kwamen ze bij ons: voor een nieuwe look and feel, een website die communiceert en converteert en een digitale marketingstrategie die hen daarbij helpt.
Zo gingen we in een sneltempo aan de slag en klopten we een nieuwe WordPress website af die de wensen van iLean één voor één verwezenlijkt. Daarnaast startten we simultaan met een digitale marketingstrategie die hun online aanwezigheid en visibiliteit verhoogt. Dat gebeurde door middel van Design Thinking exploratie, agile project management en het Web en Digital Marketing Team dat vlot de handen in elkaar sloegen.
Very agile!
Tijd voor een nieuw jasje dus en om dat te passen, keek iLean naar ons. Want met een rebranding en een nieuwe WordPress website, moesten we ervoor zorgen dat de bezoekers van iLean.be eenvoudiger hun weg naar de juiste content vonden.
Zo gingen we kijken waar de pijnpunten van de toenmalige website lagen. Daarnaast brainstormden we ons samen met iLean een weg naar een meer dynamische doelgerichte aanpak.
Very agile! Toch?
EXPLORE – Door middel van grondige user research
Om de vraag van iLean goed te begrijpen en ons ervan te verzekeren dat iLean zelf de juiste vragen stelde in functie van hun business doelstellingen gingen we van start met een Design Thinking Workshop Sprint. Daarin focusten we op de drijfveren van iLean, welke doelstellingen die met zich meebrengen, welke gevolgen dat heeft op doelgroepen en touchpoints en tot slot hoe we die doelgericht kunnen bereiken. Het resultaat van die workshop was een high-level roadmap voor de komende jaren met een aantal actiepunten op korte termijn. Tot slot legden we een grondige analyse van de toenmalige website naast de actiepunten uit de workshop om onderbouwd en toekomstgericht aan de slag te gaan met de nieuwe branding en web upgrade.
CREATE – Scrum, strategisch en op basis van een heldere sitemap
Zo beschikten we over een aantal duidelijke doelen én een heldere roadmap om deze structureel af te vinken. Gelukkig gingen we daarvoor eerder zelf al in de leer bij iLean en zetten we een agile projectaanpak op poten. Deze stelde ons in staat op korte termijn veel actiepunten te bepalen en af te vinken. Op die manier klopten we een nieuw design af, werd er een nieuwe sitemap voor de website bepaald en kon er op basis daarvan gestart worden met development. Tot slot, boog het Digital Marketing Team zich over een nieuwe DM-strategie. Deze doet social media, live events en de nieuwe website als communicerende vaten werken. Allemaal in functie van de overkoepelende doelstellingen van iLean.
BUILD – Aan nieuwe wegmarkeringen, etalage én winkel
Op basis van een sprintplanning maakten we een overzicht van de pagina’s en functionaliteit die ontworpen, ontwikkeld en onder woorden moesten gebracht worden. Daaraan droeg iedereen vanuit zijn of haar expertise bij en werd de voortgang geëvalueerd in een dagelijkse stand-up. De laatste updates toonden we wekelijks aan de klant zodat alle betrokken partijen kort op de bal konden spelen. In tussentijd werd ook een maandelijkse contentmeeting opgestart, waarin we overlopen welke acties we op social media ondernemen.
Wie is iLean
iLean ontstond in 2009 vanuit de missie om teams, werk en teamwerk menselijker en efficiënter te maken. Die missie groeide intussen uit tot een gepassioneerd team van meer dan 15 coaches die C-levels en teamleads begeleiden in Agile project management. iLean wil jouw organisatie begeleiden in de manier waarop je werkt fundamenteel te veranderen. Dat doen ze door je te doordrenken met een agile mindset en niet enkel stil te staan bij een agile tool of methodologie.
Agile impact. Inside out.
Digital Marketing op maat
En of er agile gewerkt werd, want op basis van deze aanpak gingen we van Design Thinking workshop, naar design, development en een digitale marketingstrategie in exact twee maanden tijd. Het doel van iLean bestond eruit de bezoekers van de website op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier tot bij hun trainingssessies en events te brengen. De digitale marketingstrategie geldt daarbij als wegwijzer naar de trainingen die iLean verkoopt. Door middel van visibiliteit, thought leadership en duidelijk eventplanning worden volgers van iLean naar de website gebracht waarop ze eenvoudig trainingen kunnen boeken.
Directe resultaten op de groei
Die aanpak resulteert in een nieuwe, frisse look and feel die moet bijdragen aan de businessdoelen van iLean. Zo ligt er momenteel een sterke, op content gebaseerde website waarop klanten eenvoudiger hun weg kunnen vinden. Die customer journey gaat hand in hand met de digital marketingstrategie die simultaan is opgezet.
Uit die marketingstrategie haalden we één maand na livegang al interessante inzichten:
- meer websitebezoeken;
- meer specifieke pagina’s met eyeballs;
- en een verhoging van het aantal gebruikers.
De komende maanden worden de marketinginspanningen continu gemeten met als doel een reeks benchmarks op te stellen waaraan we onze acties kunnen meten. Zo moet de time on site nog omhoog en wordt het uitkijken naar het aantal conversies dat we op de website halen.
Dat het geleverde werd wordt afgemeten aan de cijfers, spreekt voor zich. Maar uiteraard laten we het gevoel ook niet buiten beschouwing. De nieuwe website kreeg veel positieve feedback uit de directe omgeving van iLean. Daarnaast is er door de eerste positieve resultaten ook een groot vertrouwen tussen iLean en ons Digital Team.
Agile impact
Door methodologisch aan de slag te gaan, zetten we in no time een straf resultaat neer. Door vanuit analyse te starten en door een design thinking bril te exploreren, werd er op korte termijn een heldere roadmap opgesteld. Het afvinken van de actiepunten op die roadmap werd daarop vlot gefaciliteerd door een agile projectaanpak. De volgende stap is om te blijven analyseren en flexibel bij te sturen in de Digital Marketing aanpak. Op die manier bouwen we niet enkel een nieuwe etalage voor iLean, maar zorgen we er ook voor dat de juiste doelgroep ze te zien krijgt.