Design van een sterke Digital Marketing campagne

– RMDY UX/UI & Figma Training

Figma en UX, moeten we nog uitleggen wat voor dream team dit is? 😉
Wij zijn heilig overtuigd van deze combo en wilden dan ook onze liefde en expertise zo ver mogelijk verspreiden. Enter: RMDY UX/UI & Figma training! Om onze trainingen de wijde webwereld in te sturen, zetten we hard in op ijzersterke contentcreatie en slimme digital marketing campagne. Met het principe “creative first, data driven” bouwden we een hele campagne uit. Hoe we dat precies deden en welke resultaten onze aanpak opleverde, lees je hieronder!


Back to school

Voor we dieper ingaan op de case, haar set-up en de resultaten ervan, schetsen we eerst het theoretische marketingkader dat we gevolgd hebben bij de opzet van onze Figma Training digital marketing campagne. Dat hebben we namelijk niet zomaar uitgevonden, maar is ontstaan vanuit een algemeen model dat we hebben gevolgd, gemeten en bijgestuurd waar nodig.

Van customer journey tot pull marketing, we did it all.
Pull marketing? Customer journey? Relax, we nemen je hieronder mee in de basics van marketing.

Digital Marketing campagne funnel

Marketing 101: De funnel

Deze case is een mooi voorbeeld van hoe je pull en push marketing best combineert. Maar wat betekenen pull en push marketing? Om het verschil tussen beide helder uit te leggen, gaan we even terug naar de basis van marketing: de marketingfunnel, aka de customer journey. Of in minder buzz worthy termen: wat spookt mijn doelgroep uit voor hij een klant van me is? Die klantreis bestaat uit 4 fases: see, think, do, care.

SEE

De eerste fase is een zuivere awareness fase, waarin je zichtbaarheid wil creëren ten aanzien van je doelgroep.

Het doel? Potentiële klanten informeren over wat je doet en waar je voor staat.
Het soort content dat je in deze fase inzet kan variëren van een interview met de oprichter van je bedrijf of foto’s van je laatste bedrijfsuitje tot blogposts over bedrijfsmissie en kernwaarden. Wat je ook kiest, je wil ervoor zorgen dat je opvalt en jouw (potentiële) klanten je leren kennen.
Hoe je dat meet? Het succes van je inspanning meet je aan de hand van visibiliteit, weergaves en website visits: hoeveel mensen hebben gezien wat je hebt gepost. Let op, ‘gezien’ betekent nog niet ‘gelezen’ of ‘begrepen’.

THINK

Of mensen jouw content ook daadwerkelijk gelezen hebben, meet je in de consideratiefase. Hier gaat het om overtuiging: kan ik mijn doelgroep overtuigen om mijn merk te overwegen? Om dat doel te bereiken, gebruik je ook andere content.

Content: Deel successen, testimonials of heldere resultaten die aantonen dat jouw bedrijf, product of service de moeite waard is. Als jouw doelgroep van die mening is, zal je dat ook weerspiegeld zien in andere parameters op je website of social media. Wat is de bounce rate op je website? Gaan bezoekers naar één pagina of bezoeken ze er meerdere. En wat is de time on site: zijn ze na 20 seconden opnieuw weg of nemen ze de tijd om je artikels te lezen? Op social media zal je dan weer meer betrokkenheid zien op vlak van reacties, likes en clicks.

DO

De naam zegt het zelf: een actiefase! Je wil dat je publiek een actie onderneemt, zeker nadat ze op iets geklikt, geliked of gereageerd hebben in de THINK-fase. Het ijzer smeden als het heet is!
Je content zal in deze fase dus een hoop meer call to actions bevatten. Tof event op de agenda? Dan zet je die register button in de kijker. Wil je vooral producten verkopen? Dan leid je je klanten Hans-en-Grietje-gewijs naar het winkelkarretje. Of in het geval van services, wil je zo snel mogelijk een offerte opmaken en doorsturen.

Hoe je meet of deze fase geslaagd is? Gemakkelijk: tel het aantal nieuwe klanten of check de piek in je sales.

Subject: iets vergeten?
Beste Jan,

Je hebt nog enkele items in je winkelmandje liggen. We begrijpen dat je andere dingen te doen had. Geen zorgen, we houden ze nog even bij voor je. Dan kan jij op je gemak verder winkelen op onze website!

CARE

Wie dacht dat het gedaan was, think again. Het werk is niet klaar van zodra je een nieuwe klant hebt of je product over de toonbank gaat. De nazorg van een eventuele verkoop of samenwerking is voor je marketinginspanning zeker even belangrijk én interessant. Want de gouden graal van elke marketingcampagne zijn ambassadeurs die zodanig wild zijn van jouw merk dat ze er zelf reclame voor maken.

Denk aan een Adidas-fan die een foto post van zijn of haar nieuwe sneakers: #adidassuperstar. Oprechte brand ambassadors doen het werk voor jou, wat jouw taak als marketeer een heel stuk eenvoudiger maakt. Zo is user generated content ontzettend waardevol. Community Management is in dat opzicht cruciaal: ga na wat erover jouw merk gezegd en gepost wordt en zet het zelf in.

Het SEE-THINK-DO-CARE-model licht uit welke stappen je onderneemt om een relatie op te bouwen tussen jouw merk en de doelgroep. Daarbij is het cruciaal de juiste verwachtingen te stellen en resultaten juist te interpreteren. Vijfduizend weergaven voor een event betekent niets als je een lege zaal hebt.

push & pull marketing

Naast de marketingfunnel en de fases, is er ook in een digital marketing campagne nog een belangrijk onderscheid in hoe je jouw merk tot bij de klant krijgt. Ga je als een marktkramer roepen (push) of maak je jouw kraampje zò onweerstaanbaar dat klanten vanzelf komen? (pull)

Push it

Push marketing valt grosso modo te herleiden naar al jouw contentcreatie. Bij push inspanningen duw je namelijk je content de wereld in zonder dat jouw doelgroep daarom per se op zoek is naar je product of service. Door ervoor te zorgen dat jouw product of dienst bekender wordt bij een groter publiek, kan je een vraag creëren die nog niet bestond. Je klanten wisten bijvoorbeeld nog niet dat ze jouw schoenen wilden kopen. Met push marketing creëer je een vraag door je merk te introduceren. Daarnaast valt retargetting ook onder push marketing. Door een doelgroep te retargetten trek je opnieuw aan iemands mouw wanneer ze eerder interesse toonden voor jouw product of service. Zo zal de Adidas-fan die eerder klikte op jouw advertentie voor nieuwe sneakers, een nieuwe advertentie te zien krijgen waardoor de interesse alleen maar vergroot (THINK) of zelfs leidt tot een aankoop (DO).

Pull shapes

Pull marketing daarentegen speelt in op een bestaande concrete vraag van de klant. De klant weet wat ie wil en jij zorgt ervoor dat hij of zij dit bij jouw merk komt zoeken. Je trekt de klant naar je toe door middel van SEO (search engine optimization) via Google of SEA (search engine advertising) via Google Ads. 

Een degelijk uitgebouwde content en marketingstrategie doorloopt alle fases van de funnel en combineert push en pull marketing; met bovendien per kanaal en doelgroep een zorgvuldig uitgedokterd content format. Maar meer daarover later, laten we voor nu verder ingaan op onze Figma campagne!

Marketing Results

Case

Tot zover het theoretische kader rond onze Figma campagne – we willen natuurlijk niet enkel tonen dat we flink onze marketingcursus kennen. Hieronder leggen we uit hoe we dit in de praktijk hebben toegepast én welke resultaten we daarmee behaald hebben. 

Let’s go!

Eerst even de de context van de markt schetsen: RMDY is helaas nog geen merk met een grote naamsbekendheid. Met bijna 2000 volgers op LinkedIn, 500 op Instagram en rond de 1200 websitegebruikers per maand beschikken we over een zeker netwerk, maar laten we daarbuiten nog geen belletjes rinkelen. Dat heeft ook zijn invloed op de inspanningen die we hebben geleverd om tot resultaten te komen. 

Ready, set-up, …

We starten met de set-up van de campagne: hoe zag de Figma campagne eruit? En op welke kanalen spitste ze zich toe over welke periode? Laten we de advertentie parameters even op een rijtje zetten:

  • Data: 28 maart t.e.m. juli en 1 augustus t.e.m. 31 oktober 2022
  • Kanalen: Google en Meta (Facebook + Instagram)
  • Keywords: Figma, Design opleiding

De eerste periode van adverteren gebeurde exclusief op Google waar we via SEA doorlinkten naar een custom designed landingspagina voor de Figma trainingen. Vanaf augustus kwamen daar Facebookadvertenties bij.

… let’s roll!

Tijdens het uitrollen van de Figma campagne hebben we van bij het begin gemonitord wat onze inspanningen opleverden. Daarbij hielden we rekening met de verschillende fases van onze marketingfunnel (SEE-THINK-DO-CARE) en welke resultaten we daarbij realistisch konden verwachten. Die monitoring deden we via vier tools: Google Ads, Google Analytics, Facebook Business (analytics) en Hotjar. Op die manier zijn we onze inspanningen doelgericht gaan meten om ze daarna bij te sturen en te optimaliseren.

Een aantal zaken vielen op:

  • Content
    We maakten een overzicht van de verschillende contentformats die we gebruikten, waardoor we een inschatting konden maken van de prestaties per media. Zo bleek dat fotocollages het beste scoorden op vlak van impressies en interacties (SEE) en dat video meer gedeeld werd (SEE). Ook op het vlak van doorklikratio (CTR) (THINK) scoorde video opmerkelijk hoog. Zeker de video testimonials die we in eerdere trainingen opnamen, droegen sterk bij aan het interactiepercentage (THINK). 
  • Landingspagina
    Aan de hand van het gebruikersgedrag merkten we via Hotjar op dat de content op onze landingspagina niet geoptimaliseerd was. Er was een grote CTR vanuit Google, maar weinig conversies. Gebruikers haakten vroeg in de pagina af en scrolden niet door tot het punt waar conversie eigenlijk moet plaatsvinden: de inschrijfknop voor de opleiding. Door de landingspagina anders in te delen en inhoudelijk én vormelijk bij te sturen, zagen we betere cijfers op het vlak van time on site, bounce rate (THINK) en conversie (DO). Daarnaast hebben we ook SEO-wijzigingen doorgevoerd door de pagina te optimaliseren op basis van een zoekwoordenonderzoek, waardoor ze ook beter gevonden werd door onze doelgroep.
  • Advertenties
    advertentiegroepen met brede keywords zorgden voor meer views (SEE) ten opzichte van advertentiegroepen met exacte keywords (bv. Figma t.o.v. design opleiding). Bij die laatste liggen de CTR (THINK) en conversies (DO) dan weer hoger. Op Facebook werkten we met twee doelgroepen, waarbij we retargetting toepasten op de mensen die onze landingspagina hadden bezocht. Naar hen pushten we andere soorten content, specifiek toegespitst op de THINK-fase: testimonials, resultaten, … 

Door zeer regelmatig alle prestaties van de campagne op te volgen, konden we snel bijsturen waar nodig en alle parameters optimaliseren voor de beste resultaten. Sounds like Grow & Glow, toch? 😎

digital marketing campagne: analytics

Resultaten

“En is daar dan iets uitgekomen?”, horen we je denken. Jazeker!

Voor we onze resultaten onder de loep nemen, wel de disclaimer dat ‘resultaten’ binnen een breed perspectief aan ‘verwachtingen’ bekeken moeten worden. In dit geval was de initiële opdracht om inschrijvingen voor onze trainingen te genereren. Toch bekijken we alle resultaten het liefst binnen het kader van het SEE-THINK-DO-CARE model dat we gevolgd hebben. 

  • Views
    Via de advertenties die we op Google lieten lopen, genereerden we 30.000 impressies over de verschillende keywoordgroepen heen. Daaruit kwamen 7 rechtstreekse conversies. Op Facebook lag dat aantal aanzienlijk hoger met 75.000 vertoningen. De advertenties op Facebook zorgden dan weer voor maar één directe conversie. Hierbij maken we dus ook meteen de kanttekening dat verschillende media content op andere manieren pushen én dat ze vermoedelijk ook anders omspringen met de analyse of weergave van de cijfers. Er zit namelijk nog een kleine nuance in impressies ten opzichte van viewers. Tot slot zorgden we ook voor organische content via onze eigen LinkedInpagina. Uit de verschillende posts die we daar deelden, haalden we nog eens 6000 impressies. Zo bereikten we in totaal meer dan 100.000 mensen met afwisselend geadverteerde en organische content. Gezien de marktpositie van RMDY als scale-up, zijn dit geen onbeduidende resultaten. 
  • Conversies
    Het totale aantal conversies lag op 35, waarvan 8 uit advertising, 22 via direct traffic en 5 organisch. Het is echter niet helemaal correct om de conversies uit direct en organisch verkeer daar volledig aan toe te wijzen omdat deze deelnemers misschien eerst via een advertentie in contact zijn gekomen met de opleiding om later direct of via Google naar de landingspagina te surfen en in te schrijven.
  • User Generated Content
    Voor en door de verschillende trainingen die we tijdens onze advertentieperiode organiseerden, creëerden we zelf ook content. Dit varieerde van call to actions om in te schrijven, naar save the dates of testimonials en fotoverslagen van afgelopen trainingen. De opleidingsdagen zorgen met andere woorden voor veel input om organisch promotie te voeren. Daarnaast zagen we ook dat deelnemers zelf user generated content posten na afloop van of tijdens de tweedaagse. Daarvoor voorzagen we enerzijds een RMDY branded certificaat dat gedeeld kon worden, maar anderzijds zagen we ook eigen foto’s verschijnen of werd er gereageerd op de content die we zelf deelden. Daardoor steeg het bereik van onze eigen posts en hadden we veel bekijks buiten ons eigen opgebouwde netwerk. Deze views zitten niet mee in de cijfers die we hierboven meegaven. Ook al zouden ze daar vermoedelijk in de marche optreden, zijn het toch nieuwe touchpoints met een doelgroep die voordien nog niet met het merk RMDY in contact kwamen. 
  • Andere
    Tot slot sluiten we de resultaten af met één onverwacht gevolg van onze Figma training. Zo hebben we ook één nieuwe collega mogen verwelkomen uit de opleiding. Zij wilde als UX/UI-designer haar Figma skills bijwerken en besloot na de opleiding te kijken of er jobmogelijkheden waren bij RMDY. Die waren er, net als de juiste culturele fit. Zo mochten we naast naamsbekendheid (SEE), inschrijvingen voor de training (DO) ook een nieuw lid van de RMDY-familie verwelkomen (CARE). 
digital marketing campagne: user generated content

Next steps

“Flink gewerkt!” Absoluut! Maar we zouden onszelf niet zijn als we ook nu niet kijken waar het nog beter kan. #grow Daarom namen we de resultaten van 2022 erbij als leidraad voor de optimalisaties in 2023. Waarop gaan we verder inzetten? 

  • SEE: het bereik van de huidige campagne is voor onze normen meer dan geslaagd. Toch bekijken we waar we onze horizon kunnen verbreden. Zo willen we de Nederlandse markt onder de loep nemen en zien wat onze mogelijkheden daar zijn. Om dat te doen, maken we een prognose van zoekvolumes, concurrentie en bijhorende CPC’s (cost per clicks). Tot slot, maken we onze storytelling waterdicht door alle (user) generated content uit of voor de Figma trainingen vorm te geven in een specifieke branding. Daarmee willen we ons merk nog meer en beter herkenbaar in de markt zetten. 
  • THINK: we leerden dat een aantal aanpassingen aan de landingspagina voor een groot verschil in resultaten zorgden. Omdat we intussen over meer content en referenties beschikken, trekken we de optimalisatie van de landingspagina door. Dat doen we door testimonials, quotes en foto’s of video’s toe te voegen als social proof of success. Daarnaast maken we ook een plug-in op de algemene RMDY-website om het verkeer van daaruit ook vlotter tot bij de Figma trainingen te krijgen. Vervolgens stellen we onze Google Ads en Facebook tracking nog beter in om meer in te zetten op retargetting en de doelgroep die al in contact is gekomen met ons aanbod. 
  • CARE: zoals gezegd, zetten we nog meer in op branded content. Die bezorgen we aan alle deelnemers, zodat zij als ambassadeurs van de opleiding verder in onze naam kunnen spreken.  

5 Lessons Learned

Hadden we al gezegd dat Grow & Glow ons uitgangspunt is? Wel, door deze case zetten we die premisse graag nog extra in de (fluo)verf. Want door consequent te meten wat we doen en daarop in te spelen en onze initiële set-up aan te passen, hebben we niet enkel veel bijgeleerd, maar zagen we ook heel heldere resultaten. Die aanpak sluit ook perfect aan bij hoe we als Digital Marketing team willen werken: Creative First, Data Driven. Mooie ideeën zijn er om beter te maken. En daarin spelen data een cruciale rol. 

We delen graag onze lessons learned wanneer je zelf aan de slag gaat met een advertentiecampagne (of met een partner als wij in zee gaat 😉 ).

  1. Schets realistische verwachtingen: remember push en pull? Achter elke goede campagne zit een heldere strategie. In dit geval gingen push en pull marketing hand in hand doorheen de verschillende fases van de marketingfunnel, maar hou er rekening mee dat die aparte stappen ook hun eigen karakteristieken bezitten. Zet je bijvoorbeeld vol in op de SEE-fase, verwacht dan nog niet te veel conversies. Dat is misschien een eenvoudige tip, maar het kan je perceptie van ‘resultaten boeken’ wel sterk beïnvloeden.
  2. Combineer in je strategie: zet zowel op push als pull marketing in, diversifieer in je kanalen en content (vb. getuigenissen, infographics, blog, foto’s, …) en leg op voorhand je marketing funnel vast. 
  3. Meten = Weten: Doe, test uit, meet, leer bij en optimaliseer waar nodig.
  4. Impact = niet alleen cijfers: Niet alle inspanningen vertalen zich in cijfers. Denk aan user generated content en nieuwe ambassadeurs of algemene naamsbekendheid buiten je huidige netwerk. Deze zaken kan je niet in concrete cijfers meten, maar zijn zeker wel heel waardevol. 
  5. Kwaliteit verkoopt: Oké deze heeft niet echt te maken met je digital marketingstrategie, maar een kwaliteitsvol product of dienst verkoopt nu eenmaal beter. Je marketing kan dan nog zo ijzersterk zijn, als je product stuk gaat na 1 dag of niemand is tevreden van je opleiding of webinar, geraak je niet ver.

Wij zijn alvast erg blij met het verloop van onze campagne, on we go naar de volgende resultaten!

Ga jij aan de slag met je campagne? Of liever eerst nog wat begeleiding nodig? Let’s talk!

RMDY NV
Veldkant 35A
2550 Kontich

T: +32 3 450 86 42
E: info@rmdy.be