Een partnership op de groei met Treedy’s

– DIGITAL EXPERIENCE

Zo verraadt de titel al meteen de protagonist van alweer een use case waar we bijzonder trots op zijn. Want dat RMDY 24/7 growt & glowt wist je intussen hopelijk al. Maar wie is Treedy’s , waarom zijn ze bij RMDY uitgekomen, met welke specifieke vraag was dat en wat is Fitsbest? Lees verder en maak je op voor een uitje naar de modewereld. We lichten al graag een tipje van de zeer fashionable sluier: Treedy’s ontwikkelt 3D-tech om full body scans te maken, zodat klanten uit de mode-industrie sneller de juiste fit vinden voor het kledingstuk dat ze willen aankopen. 

En hoe past dat dan weer in een digitale ervaring?
Read on!

Treedy's app - fitsbest

Grow (challenge) and Glow (outcome)

Nadat Treedy’s intern al stevig wat huiswerk had gemaakt op het vlak van softwareontwikkeling voor Fitsbest, ontbrak er nog één puzzelstukje om definitief de markt op te gaan met de technologie: een mobiele applicatie waarmee klanten zelf aan de slag kunnen in winkelpunten. Het doel van die app is tweeledig: enerzijds kan je zelf je maten invoeren of mobiel scannen en browsen door verschillende merken en producten die op basis daarvan worden aangeraden. Anderzijds kan je jouw lichaamsafmetingen scannen in een winkelpunt. 

Met enkele oude designs, een heldere visie en die concrete vraag klopte Treedy’s aan bij ons Mobile en Creative Team. Waarmee wij gepast en volledig op maat antwoordden met een nieuw en gebruiksvriendelijk ontwerp en een Flutter-applicatie. Die app werd zodanig ontwikkeld dat er ook in de toekomst nog enorm veel uitbreidingen mogelijk zijn.

Let’s go!

Expertise, overleg en samenwerking

Hoewel de vraag van Treedy’s duidelijk was, is de roadmap naar de beste oplossing dat niet altijd. Gelukkig zou RMDY RMDY niet zijn als we daar ook geen gebruiksvriendelijke manier van aanpak voor hebben. En die hangt in ons geval vast aan drie heldere stappen: explore, create, build. Op die manier zijn Ruben Van Dooren (Mobile developer) en Kimberly Vervloet (UX/UI-designer) close en coöperatief aan de slag gegaan met David Francotte, CEO van Treedy’s.

EXPLOREDoor middel van grondige user research

Zoals gezegd, kwam Treedy’s bij ons Creative Team met enkele oude designs die ze zelf gemaakt hadden.

I came with designs and Kimberly improved it.

David Francotte, CEO Treedy’s

We gebruiken de input van de klant steeds als startpunt zonder daar blind in mee te gaan. Zo leggen we onze eigen expertise altijd in de weegschaal om samen tot de beste oplossing te komen. Dat resultaat werd in dit geval vormgegeven door grondig gebruikersonderzoek.

“Om de user interface te verbeteren heb ik voor bepaalde features veel onderzoek gedaan naar soortgelijke apps. Denk aan ASOS of Zalando, bijvoorbeeld. Voor een betere user experience heb ik mezelf als user voorgesteld en onderzoek gedaan bij potentiële andere gebruikers. Dat is vooral belangrijk omdat de doorsnee shopper de app gemakkelijk moet kunnen gebruiken. Omdat ik daar zelf ook onder val en regelmatig online kledij koop, moet ik veel inschattingen maken qua maten. Zo is de app een perfecte match met mijn eigen persoonlijke user experience!” – Kimberly Vervloet, UX/UI-designer RMDY

We bepaalden dus de user interface en user experience zowel op basis van de voorkeur van de klant (UI), als op basis van  markt- en gebruikersonderzoek (UX).

CREATE – In een nauwe en coöperatieve klantrelatie

Ruben was onze Mobile Developer op het project en werkte vanuit die rol intern nauw samen met Kimberly, maar extern ook met het team van Treedy’s. Zo fungeerde hij ook als Project Manager om die samenwerking vlot te laten verlopen.

Kimberly en ik hadden nauw contact met David, maar we werkten uitzonderlijk niet met een SCRUM methodologie, waardoor er geen dagelijkse stand-ups en calls waren. Om het overzicht te bewaren, zette ik een Confluence-pagina op met alle next steps. Daar kon gezamenlijk feedback op gegeven worden en zodra iets werd goedgekeurd ging het in development. De communicatie verliep daarnaast via WhatsApp. David was zeer tevreden met deze set-up en Kimberly en ik bespraken alle aanpassingen qua design en development met hem voor we ermee aan de slag gingen.

Ruben Van Dooren, Mobile Developer RMDY

Door deze manier van werken, zat David van Treedy’s zeer kort op alle mogelijke implementaties én werd er vanuit heel het team samen naar nieuwe stappen gekeken.

BUILD – Snel en makkelijk

Wanneer iedereen die betrokken was in het project voor zijn of haar domein goedkeuring had gegeven op de volgende stappen werden die geïmplementeerd in de app. Of alleszins, de voorlopige mock-up van de app, want als een specifieke call nog niet verwerkt werd in de backend kreeg je een mock resultaat te zien.

Op die manier kon het backend team bij Treedy’s volledig op eigen tempo alles implementeren. Daarnaast werden feedback of bugs via WhatsApp meegedeeld én stond Treedy’s zelf in voor het testen van de mobile app. Wanneer er een nieuw stuk code werd afgewerkt door Ruben, werd iedereen op de hoogte gebracht van de nieuwe versie.

Zo werkte iedereen apart en op zijn of haar eigen tempo volledig op zijn domein, zonder het geheel en de samenwerking uit het oog te verliezen.

Quick and easy!

Van explore-create-build naar MVP

Quick, easy, zelfstandig, maar vooral met oog op het juiste resultaat. Want op die manier werd er snel en grondig het MVP (Minimum Viable Product) ontwikkeld waarvoor Treedy’s initieel aan onze mouw trok: een Flutter-app waarmee ze de markt op kon in de volgende stap van hun businessplan en ontwikkeling als bedrijf.

De app staat momenteel live in Google Play en de App Store van Apple. Het doel is dat gebruikers nu zelf aan de slag kunnen met de 3D-technologie van Treedy’s om marktbreed en over een heel uitgebreid aanbod van merken en winkels de juiste fits kunnen vinden wanneer ze online shoppen.

Wie is Treedy’s

Treedy’s is een fashion start-up die de problemen wil oplossen van de mode-industrie. Namelijk de grote verschillen in fits en maten over merken heen. Daarin zien ze dat de industrie de morfologie van de klant niet kent.

Iemand uit Amsterdam heeft een andere bouw dan iemand uit Shanghai. Toch biedt Adidas dezelfde mediums aan over heel de wereld. Door middel van 3D-technologie willen ze een morfologische database aanleggen die het mogelijk maakt voor klanten om hun eigen lichaamsafmetingen te mappen op de juiste maten van kledij. 

Daarnaast hangt er veel packaging vast aan online shoppen. Als je dan meteen de juiste maat opstuurt, zijn er minder retours en werk je als bedrijf op een duurzamere manier.

Small, medium of XXXXXL?

“Momenteel hebben we een sterke, werkende eerste versie van de app die we stilaan gaan lanceren. Op termijn willen we daar extra features aan toevoegen zoals wishlists voor het hele gezin of de mogelijkheid om cadeaus op te sturen naar vrienden. Daarvoor hebben we tonnen ideeën, waarvoor we ongetwijfeld opnieuw RMDY zullen aanspreken.” – David Francotte, CEO Treedy’s. 

Daarnaast is er ook interesse in een webversie van de app. Hoe dan ook, is de eerste versie het begin van een duurzame samenwerking.

Partnership op maat

Het is ontzettend fijn om te zien dat een vlotte samenwerking resulteert in een product waar iedereen trots op is en tevreden op terugkijkt. Al is ‘terugkijken’ niet meteen het juiste werkwoord, gezien de mooie plannen die de toekomst nog brengt.

Het duurzame karakter van de samenwerking is dan ook iets om extra te belichten. Want dat komt enkel tot stand als iedereen die betrokken is in het project vanuit zijn of haar domein en expertise kan samenwerken. Wanneer die co-creatie ondersteund wordt door korte communicatielijnen en duidelijke verwachtingen, kom je tot sterke digitale ervaringen. En in dat opzicht hangen we de Fitsbest app van Treedy’s met veel plezier in onze etalage!

Nood aan een digital experience op maat?

Of stuur ons een mailtje en
let’s talk

RMDY NV
Veldkant 35A
2550 Kontich

T: +32 3 450 86 42
E: info@rmdy.be