RMDY MVO: Grow & glow, maar dan duurzaam

RMDY MVO: Grow & glow, maar dan duurzaam
RMDY MVO: Grow & glow, maar dan duurzaam

We grow & glow. Maar meer dan enkel groeien, willen we dat vooral ook duurzaam en maatschappelijk verantwoord doen. En hoe ziet dat er dan uit? Dat zoeken we met ons RMDY MVO-team uit. Een nieuwe uitdaging die we graag met beiden handen vastnemen om concrete doelen en acties vast te leggen. Voor een florerend team, een groenere wereld en een meer duurzame maatschappij.

The Planet Home GIF by Global Citizen

MVO?

Als je onderneming investeert in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hou je rekening met de effecten van je bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Of ook wel de “3 P’s” genoemd: people, planet en profit. Een term die heel wat lading dekt en daarom misschien moeilijk of overweldigend is om mee te starten als het niet in je originele DNA gegoten zit. Dat is bij RMDY het geval, daar mogen we gerust eerlijk over zijn. Bovendien leent “digitale innovatie” en een IT-sector zich traditioneel ook minder tot het implementeren van MVO. Maar de laatste jaren is er een serieuze shift te zien. Gelukkig! En ook wij willen op menselijk, ecologisch en maatschappelijk vlak beginnen growen & glowen. Ons uitgangspunt? Kleine stapjes, grote impact!

RMDY MVO team

Relevante inspanningen lever je nooit alleen. En dat is al helemaal van toepassing voor het creëren van een tikkeltje mooiere en groenere wereld. We’re all in this together. We richtten dan ook een RMDY MVO Team op: collega’s met een hart voor people, planet, profit en vooral een tikkeltje wereldverbetering. Let’s meet!

Erland (mobile developer)

“Ik ben enorm geïnteresseerd in technologische vooruitgang gebruiken om de levensstandaard te verbeteren. Ik zie dan ook dat het energiezuiniger en groener leven een heet hangijzer in de technologische wereld is. Daar wil ik binnen RMDY MVO mee over nadenken. Daarnaast wil ik ook bijleren over mijn eigen ecologische voetafdruk en die kennis doorgeven aan collega’s.”

Profile photo for Erland Van Reet
Profielfoto van Birger Eelen

Birger (Web developer)

“Mijn kennis en interesse gaan vooral uit naar planet binnen MVO. Ik ben van mening dat ‘kleine beetjes’ ook tot iets groots kunnen leiden. Daarom ben ik voorstander van lokaal en bewust kopen, nadenken over verpakkingen, verspilling, … Gezien ik een groot gezin met vijf kinderen heb, is onze voetafdruk bovengemiddeld, maar dat proberen we als gezin om te zetten naar een bovengemiddelde inzet om (milieu)bewust te leven. Daarnaast heb ik de keuze gemaakt om elektrisch te gaan autorijden. Met RMDY MVO wil ik graag meedenken over hoe we als bedrijf mee kunnen voorzien in groene stroom (zonnepanelen, windmolens, …).

Filip (mobile developer)

“Toen ik klein was had ik de grote droom om mijn stempel te drukken op de wereld en het een betere plek te maken voor ons allemaal. Ik zie RMDY MVO dan ook als een mogelijkheid om onze eigen leefwereld beetje bij beetje te verbeteren. Het is een kans om meteen een impact te hebben en daar zet ik graag mijn schouders onder. Zo komt mijn kinderdroom toch een beetje in vervulling.”

Filip Heijnemans
Wouter Meyer, SA

Wouter (projectmanager)

“Eerlijk? Zoveel weet ik niet van MVO, maar ik zie het als een kans om op professioneel en persoonlijk vlak veel bij te leren en die kennis ook uit te dragen naar collega’s, familie en vrienden. Zo kan iedereen even stilstaan bij wat ze kunnen doen, hoe klein ook. Dat hoeft helemaal geen big bang te zijn maar een proces waar we van leren, ons laten inspireren en uiteraard binnen RMDY ook concrete acties in gaan nemen.”

Riens (copywriter, contentstrateeg)

Ik wil me vanuit een inherente interesse en een zeker verantwoordelijkheidsgevoel inzetten voor één van de grootste problemen waar onze maatschappij momenteel voorstaat: ecologie, duurzaamheid en milieuproblematiek. Werkgevers en werknemers kunnen en moeten meer doen, maar dat vergt een zekere mentaliteit. Die mentaliteit wil ik op een kwalitatieve en leuke manier mee aanwakkeren, zonder groene politie te spelen. Daarnaast geef ik enorm om ‘mensen’ in een bedrijfscultuur. Daarom wil ik binnen RMDY MVO meewerken aan een leuke werkcultuur die energie geeft in plaats van vraagt.”

Profile photo for Riens Van Nuffelen

Onze waarden

Het gepassioneerde team hebben we, nu onze focus en doelen! We vinden vijf kernwaarden belangrijk binnen RMDY MVO:

  1. Integriteit = openheid, oprechtheid en eerlijkheid. RMDY is integer. We kiezen voor “ideale” klanten en dezelfde waarden erop na houden. 
  2. Vertrouwen = niet alleen in onze klantenrelaties maar ook op de werkvloer. Als medewerkers hebben we vertrouwen in wat er gezegd wordt en krijgen en geven we eerlijke feedback aan elkaar.
  3. Doelgerichtheid = dit zit ingebakken in onze werkmethodiek (SCRUM en agile): als we een doel vooropstellen, gaan we ervoor!
  4. Betrokkenheid = Iedere werknemer wordt betrokken en krijgt een stem om zich te laten horen binnen de bedrijfsbeslissingen. Wie niet proactief zijn stem laat horen, bieden we andere manieren aan om zijn of haar mening te uiten zoals onze online talent en feedback tool.
  5. Duurzaamheid = onze nieuwe kernwaarde! Eerder tijdens het coronajaar leverden we een aantal ecologische “care-boxen” bij alle collega’s en bij het inrichten van ons nieuwe kantoor werd ook gekeken naar slimme (LED)verlichting, het gebruik van duurzame materialen en een zuiverende mosmuur.
Lady Gaga GIF by Apple Music

Onze belofte

Harry Potter Reaction GIF

Omdat RMDY gelooft in grow en glow en dit zowel voor haar mensen, business als omgeving geldt, zetten we onze schouders en expertise graag in voor een duurzame belofte. Die belofte vertrekt vanuit een intern geloof, onze kernwaarden en onze identiteit. Niet vanuit een jeukend geweten of een zeker opportunisme. 

We geloven dat we door middel van de juiste integriteit, focus, betrokkenheid en samenwerking een verschil kunnen maken in de manier waarop we zelf werken, de gevolgen daarvan en de impact op onze omgeving. Daarbij engageren we ons op de juiste manier te informeren, relevante bronnen te consulteren en vervolgens zelf te adviseren.

Dat geloof trekken we zowel intern door als naar onze klanten. We bouwen aan een duurzame vertrouwensband en handelen vanuit ons intern kompas. Daarbij geven we iedereen en stem en planten we duidelijke vlaggen: als we een doel stellen, gaan we er ook voor! 

En nu?

Mooie woorden allemaal, denk je. Maar wat nu? Naast een ondertussen lange lijst aan ideeën, zetten we –  stapje voor stapje weetjewel – alvast enkele concrete zaken op onze agenda.

Zo maken we op korte termijn een shift in frisdrank op ons kantoor, introduceren we Payconiq voor goede doelen en organiseren we een Greenday (niet om naar te luisteren).

Op lange termijn willen we een anti-verspillingsapplicatie maken waarbij achtergebleven kantooreten (van de geleverde lunch zoals brood en charcuterie, koeken, snoep, noten, …) kan opgepikt worden, naar analogie met de Too Good ToGo app.

Ook onderzoeken we het reduceren van plastic, optimalisatie van afvalrecyclage, bouwen we een breder draagvlak voor mentale gezondheid uit en meer.

Je leest het: veel plannen, veel enthousiasme, veel goesting! We houden je dan ook graag op de hoogte van al onze MVO-acties die we nog ondernemen. 

Stay tuned!