Een blik op de laadsnelheid van je website

Een blik op de laadsnelheid van je website
Een blik op de laadsnelheid van je website

Onze websites zijn te traag.” Dat zijn niet de woorden van ons webteam, maar wel die van Google. Zij analyseerden in 2017 maar liefst 900.000 websites verspreid over verschillende  landen en industrieën om tot die conclusie te komen. We zijn intussen een aantal jaar verder en zoals dat gaat met het internet betekent dat meestal een heleboel verandering.  Maar helaas geen verbetering. Nieuw onderzoek wees uit dat de situatie niet vordert. Maar hoe komt het dat de laadsnelheid van websites achteruit gaat? En wat kan je er zelf aan doen? Het nodige. Want onze websites zijn niet te traag. En dat zijn wel onze woorden.

Birger Eelen

Werk aan de (web)winkel

Er is met andere woorden werk aan de winkel, maar om te starten, geven we eerst duiding bij de stelling dat websites  te traag zijn. Het onderzoek van Google uit 2017 richt zich namelijk op laadtijden bij mobiel gebruik.

Zij stelden vast dat de gemiddelde laadtijd van een website op mobile 22 seconden bedroeg. Terwijl 50% van de bezoekers een website verlaat wanneer de laadtijd langer is dan drie seconden.

In 2019 voerde backlinko een nieuw onderzoek uit op 5 miljoen desktops en mobiele apparaten om helaas vast te stellen dat de laadtijd voor desktop gemiddeld 10,3 seconden bedroeg en voor mobile 27.

Dat is bijna een halve minuut om een webpagina te laden.

Cijfers

Het duurt met de jaren dus steeds langer om onze websites mobiel te laden. Dat klinkt gevoelsmatig een beetje vreemd omdat je verwacht dat zowel webtechnologie als die van smartphone producenten erop vooruitgaat. Daarom tonen we graag enkele cijfers om dit te staven:

  • De gemiddelde laadtijd van een pagina op mobiel bedraagt 22 seconden.
  • De gemiddelde laadtijd van een pagina op dekstop bedraagt 10.3 seconden.
  • Het duurt gemiddeld 87,84% langer om dezelfde pagina in te laden op mobiel ten opzichte van op desktop.
  • Gemiddeld 53% van de mobiele bezoekers haakt af wanneer het laden van een pagina 3 seconden of langer duurt.
  • De bounce rate (bezoekers die de website verlaten) ligt het hoogste bij winkels op mobiel, ten opzichte van tablet en desktop gebruikers.
Laadsnelheid: Stadia van laden website
De verschillende stadia van het laden van een website.
(Bron: Backlinko)

0,1 Seconde to save the world

Het is niet enkel vervelend als het gros van je gebruikers afhaakt voor ze je website überhaupt hebben bezocht. Maar een trage website is ook nefast voor je SEO-ranking (search engine optimization).

Daarnaast zijn er nog andere reden waarom pagespeed cruciaal is. Om je te laten zien hoe belangrijk laadsnelheid is, hebben Google, Fifty-Five en Deloitte een nieuwe studie uitgevoerd waarin ze 37 toonaangevende merken in de luxe-, reis-, retail- en lead generation-verticals in Europa en de VS hebben geanalyseerd.

Daaruit bleek dat pagespeed een grote invloed heeft op het gedrag van je bezoekers:

  • Wanneer de laadtijd met 0,1s werd verkort, verbeterden de bouncepercentages op productpagina’s in de detailhandel en de reissector met respectievelijk 5,7% en 5,4%.
  • Een verkorting van de laadtijd met 0,1s leidde tot een verbetering van de bounce rate van lead generation pagina’s met 8,3%.
  • Toen de laadtijd met 0,1s werd verkort, steeg de klantbetrokkenheid met 5,2%.
  • Een vermindering van de laadtijd van mobiele sites met een tiende van een seconde resulteerde in een toename van 8,4% in conversies voor retailsites en een toename van 10,1% in conversies voor reissites.
  • Bij luxueuze sites nam het aantal bekeken pagina’s per sessie met 8% toe wanneer de laadtijd met een tiende van een seconde werd verkort.

via GIPHY

Invloed op je laadsnelheid

Een tiende van een seconde maakt op die manier toch een wereldje van verschil. Maar wat bepaalt nu de laadsnelheid van jouw website? En in welke mate heb je daar zelf invloed op? Op die vragen, kunnen we gelukkig een positief antwoord geven.

Er zijn genoeg parameters die je zelf in handen hebt om de pagespeed van je site te verbeteren. Maar vooraleer je jouw site volledig binnenstebuiten keert om een beter resultaat te halen, staan we best ook even stil bij enkele waarop je zelf geen invloed hebt.

Externe factoren

  • Internetverbinding: zelfs een geoptimaliseerde website heeft te lijden onder een zwakke internetverbinding. De sterkte en het type internetverbinding hebben dus een rechtstreekse invloed op de snelheid waarmee jouw site laadt.
  • Browser: de browser die je klanten gebruiken om je te vinden, heeft ook invloed op laadtijd. Gebruiken je klanten een verouderde browser heeft dat effect op de pagespeed. Gebruik dus altijd de laatste versie van je browser. Oudere versies van browsers kunnen moeite hebben met het laden van grotere afbeeldingsbestanden en code.
  • Hosting: het webhostingbedrijf dat je kiest kan een enorme impact hebben op de laadtijd van je website. Als uw hostserver traag is, zal uw hele website traag zijn. Bij het zoeken naar een web hosting service, kijk voor een met een uptime van 99,5% en hoger. 
  • Cache clearance: de computer die u of uw klanten gebruiken kan ook invloed hebben op de paginasnelheid. De cache op uw computer slaat informatie op van  verschillende websites die u bezoekt, waardoor het laden van die websites eenvoudiger wordt als u ze opnieuw bezoekt. Als u uw cache echter vaak leegt, zult u merken dat deze websites langzamer laden.

Interne factoren

Over de bovenstaande factoren heb je met de beste wil van de wereld helaas weinig in de pap te brokken. Daarom is het eens zo belangrijk om goed te weten waar je wel iets aan kan doen.

  • Plugins: Terwijl plugins (zoals WordPress-plugins) een geweldige manier zijn om functionaliteiten toe te voegen aan uw website kan het ook de snelheid van uw site beïnvloeden. Kies daarom voor geoptimaliseerde plugins of plugins die bekend staan om hun laadtijd.
  • Content (tekst en mediabestanden) Over het algemeen geldt: hoe groter het bestand, hoe moeilijker het te laden zal zijn. Dit is typisch het geval voor afbeeldingen, video en animaties. Het is essentieel om de tijd te nemen om deze grotere bestanden zo goed mogelijk te optimaliseren en te comprimeren.
  • Design (Javascript en CSS) Jouw website is samengesteld uit JavaScript en CSS-bestanden. Als deze bestanden niet goed geoptimaliseerd zijn, kunnen ze uw website vertragen.
Verschillende plug-ins voor WordPress voor het optimaliseren van je laadsnelheid
Er zijn heel wat plugins in WordPress, dus choose wisely!

6 Tips om je laadsnelheid te verbeteren

Je kan met een aantal kleine ingrepen de laadsnelheid van je website aanzienlijk optimaliseren. Om dat te doen, geven we graag vijf tips mee die je op weg helpen.

1. Optimaliseer afbeeldingen

Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen zijn één van de meest voorkomende negatieve invloeden op de laadsnelheid van websites. Afbeeldingen behoren meestal tot de grootste elementen op een webpagina.

Ze maken ongeveer 43% uit van de totale grootte van een gemiddelde webpagina. Controleer of jouw afbeeldingen het juiste bestandsformaat hebben en niet groter zijn dan nodig.

Er zijn verschillende soorten afbeeldingsbestanden beschikbaar dus zorg ervoor dat je de juiste gebruikt.

  • .PNG: Deze maken afbeeldingen van hogere kwaliteit, maar hebben een grotere bestandsgrootte. PNG’s zijn over het algemeen beter voor tekst-gerichte afbeeldingen met minder kleur.
  • .JPG: JPG’s hebben doorgaans een kleinere bestandsgrootte. Ze werken beter voor afbeeldingen met veel kleuren, zoals foto’s.
  • .GIF: GIF’s werken geweldig voor geanimeerde afbeeldingen.

2. Schakel bestandscompressie in

Als de CSS-, HTML- en JavaScript-bestanden van jouw website groter zijn dan 150 bytes probeer dan de grootte te verminderen door bestandscompressie in te schakelen.

Dit doe je met programma’s zoals Gzip, een populaire tail om gegevens te comprimeren. Dit bespaart downloadtijd en vermindert als gevolg de laadsnelheid van je website.

3. Verklein JavaScript, CSS en HTML

Het optimaliseren van code is een effectieve manier om je laadtijd te minimaliseren. Dit doe je door minificatie, waarbij overbodige spaties, komma’s en tekens uit de code worden verwijderd.

4. Verminder redirects

Redirects sturen jouw gebruikers naar een andere pagina, waarvoor extra HTTP nodig is. Dat resulteert in een langere wachttijd. Elke redirect maakt je pagina trager.

Controleer je site daarom op broken links en verhelp alle problemen die je kan vinden. Het herstellen van broken links heeft daarnaast ook een direct effect op je SEO.

5. Gebruik browsercaching

Wanneer browsers informatie cachen, slaan ze deze op. Wanneer een bezoeker terugkomt op je site hoeft de hele pagina niet opnieuw geladen te worden. WordPress biedt daarvoor verschillende plugins aan.

Deze tools stellen je in staat je site op verschillende manier te cachen. Zo kan je bijvoorbeeld ook kiezen hoelang die data opgeslagen moet worden.

6. Gebruik een CDN

CDNS, of content distributions networks, ook wel bekend als content delivery networks, zijn een geografisch gedistribueerd netwerk van servers die kopieën van jouw site op meerdere locaties opslaan.

Zo laden ze sneller voor gebruikers over de hele wereld. Dit netwerk verdeelt de bandbreedte over meerdere servers zodat je inhoud snel wordt afgeleverd in vergelijking met het gebruik van een enkele dienst.

via GIPHY

Het geheim? Focus op de eindgebruiker

Wat kan je hieruit besluiten? De laadsnelheid van je website is cruciaal voor de gebruikerservaring, de SEO en dus de resultaten van je site. Maar verkijk je niet op de cijfers.

Een laadtijd van minder dan twee seconden is echt niet voor iedereen haalbaar. Zeker niet omdat er tal van factoren zijn die daarop een negatieve invloed hebben. 

User  first

De laadsnelheid van je site moet dus een doel zijn, maar geen waarop je je blindstaart. Wij raden aan om je vooral op de gebruiker te richten en een gebruiksvriendelijke digitale omgeving te creëren voor je bezoekers.

Wanneer je je op de gebruiker richt, zorg je voor een site die niet alleen goed scoort in de ogen van uw bezoekers, maar ook in die van Google. Volgens HubSpot’s 2020 State of Marketing rapport is “optimalisatie van de paginasnelheid de meest gebruikte tactiek om de zoekprestaties te verbeteren”.

Start small

Begin daarom met het testen van de snelheid van je site om een startpunt te bepalen. Daarop kan je verbeteringen aanbrengen, waarbij je één probleem per keer oplost met het welzijn van de bezoeker in het achterhoofd.

Je zal verbaasd zijn hoe zelfs de kleinste verbeteringen aan de snelheid van je site jouw resultaten kunnen verbeteren. En dat levert tevreden bezoekers op.

De laadsnelheid van je eigen website verbeteren?