UX en content: tandemrace of solo demarrage?

Mieke Scheirs Mieke Scheirs
20 June, 2018

Als copywriter en contentstrateeg associeer ik content met user experience en vice versa. Zo is content voor mij een leidraad om gebruikers te ondersteunen in hun taken of zoektocht naar informatie en dus een vorm van user experience. In een meer abstracte zin is user experience ook een vorm van content. De onderdelen van een doordachte user experience strategie – symbolen, tabellen, knoppen, gebruikte conventies, design, … – zijn elementen waaruit een gebruiker een grotere betekenis en duiding kan afleiden.

Toch wordt de link tussen UX en content nog al te weinig gemaakt. Op het eerste zicht is er ook weinig overlap tussen beide expertisevelden. Toch?

 

User experience wordt doorgaans gelieerd aan zaken zoals:
Gebruiksvriendelijkheid, usability, gebruikerservaring, design, knoppen, tabellen, menu’s, wireframes, user testing, …

Content wordt dan weer verbonden aan termen zoals:
Letters, teksten, woorden, zinnen, copywriting, contentstrategie, storytelling, blogging, contentmarketing, communicatie,…

 

Hoe kan het dan dat – hoewel ze niet in elkaars lijstje voorkomen – toch zo nauw verbonden zijn? Ik ben ervan overtuigd dat content en UX niet zonder elkaar kunnen. Door aan het begin van een project een symbiose tussen beide expertises te creëren, gebaseerd op een strategische denkoefening, bereik je het beste resultaat. Dus …

 

Geen solo demarrage, maar samen trappen op een tandem

Start je in een project eerst met content of met UX? Is het ‘design for content’ of ‘content for design’? Of behandelen we ze toch maar gewoon als twee gelijken? Voor mij zijn content en UX onafscheidelijk. Ze vormen een tandem die het beste bolt wanneer er even hard getrapt wordt.

Wie aan het stuur zit, wordt bepaald door het doel van de toepassing waarvoor we UX en content inzetten. Is het een user-based applicatie die een gebruiker op een eenvoudige manier door een aantal stappen leidt? Dan bepaalt UX de richting. Gaat het om een website waar bezoekers in eerste instantie informatie zoeken? Dan zit content aan het stuur.

Eén ding is zeker:
UX en content staan samen aan de start van een project en vertrekken niet zonder elkaar. Een strategische denkoefening die de route en het bochtenwerk bepaalt, zal het content- en UX-team heel wat trapwerk besparen.  

Een goede voorbereiding is alles in de koers

Onvoorbereid aan een tandemrace starten, lijkt mij geen goed plan. Je weet niet wie van de twee de beste bestuurder is, welke richting je uit gaat, wat de maximum snelheid van je compagnon is, wie de concurrentie is en welke eindtijd je wilt behalen. Kortom: geen tandemrace zonder een goede voorbereiding!

Beantwoord vooraf onderstaande vragen en ga voor de overwinning:

1. Met welk doel wil je een nieuwe toepassing bouwen? 

Informeren? Awareness creëren? Verkopen? Converteren? Marketing? Lead generation? Eventmanagement? Sensibiliseren? Onderzoek? Digitaliseren? Automatiseren? Procesoptimalisatie? Training? Samenwerking stimuleren? …

2. Wie is je doelgroep?

Klanten? Bedrijven? Sectoren? Klanten van klanten? Medewerkers? HR? C-level? Burgers? Mannen? Vrouwen? Kinderen? Jongeren? Jong volwassenen? Volwassenen? Ouders? Ouderen? Focusgroepen? …

3. Wat zijn de raakvlakken tussen jou en je doelgroep?

Regio? Sector? Vraag-aanbod-principe? Interesses? Gedeeld einddoel? Waarden? …

 

Haak je af? Te veel mogelijkheden? Ik zit nog maar in de helft van mijn vragen… Toch is ieder antwoord de moeite waard om over na te denken, want anno 2018 worden we overstelpt met informatie, laat de info die jij de wereld instuurt, relevant zijn.

 

4. Waarmee vul je de nood van je doelgroep in?

Diensten? Producten? Advies? Scholing? Expertise? Helpdesk? Procesvereenvoudiging? Locatie? Jobs? Partnerships? …

5. Waar wilt jouw doelgroep aangesproken worden? 

Online, offline of beiden? Web, mobiel of beiden? Vakbeurzen? Vakbladen? Fora? Folders? Presentaties? Bill boards? Social media? WhatsApp? SMS? Chatbot? E-mail? Google? Radio? TV? …

6. Hoe wilt jouw doelgroep aangesproken worden?

Long copy? Short copy? Video? Animaties? Afbeeldingen? Social media posts? Advertenties? Reclamespots? Infographics? Whitepapers? eBooks? E-mailcampagnes?Vacatures? Testimonials? Chatberichten? …

Deze denkoefening vraagt vooraf meer voorbereiding, maar zal je een strategische voorsprong geven tijdens de koers. Je weet wie je op welke manier waarom wilt bereiken en dat vereenvoudig het proces om de requirements van je nieuwe toepassing te definiëren, het project in te schatten en te bepalen wie aan het stuur zit: content of UX …

Of zo kan het ook 😉

via GIPHY

 

Wil je meer weten over onze tandemstrategie? Samen met collega UX’er Bart Van Hecke geef ik op 7 augustus 2018 een ontbijtsessie rond UX en content voor een betere customer experience.

Inschrijven is gratis, wees welkom!

Mieke Scheirs
Mieke Scheirs
Contentstrateeg en copywriter
Contacteer ons