User experience in 2018: een recap van de voorspelde trends.

Jeroen Pets Jeroen Pets
19 December, 2018

Begin dit jaar maakte ik een pronostiek van de mogelijke trends op UX-vlak in 2018. Met het jaareinde om de hoek, ben ik benieuwd of mijn voorspellingen uitgekomen zijn.
Trends komen en gaan, maar het staat alleszins vast dat UX gegroeid en veranderd is. UX-design is een paraplubegrip geworden en de nodige erkenning hiervoor stijgt enorm.

Het besef dat de algemene user experience centraal moet staan is enorm gegroeid – en gelukkig maar!
Bijgevolg werd de UX-mindset een vanzelfsprekende skill in plaats van een expertise: iedereen UX!
Samen met de komst van nog grotere en dunnere schermen, wou de gebruiker ook slimmere toestellen. Augmented reality om IKEA-kasten te kopen, voice controlled auto’s en zoveel meer: the future is here.



1. Alles UX

Zoals voorspeld is de nieuwe invulling van UX een feit. “Waar UX voorheen een expertiseveld was van enkelen groeit het uit tot een gedeelde mindset, voor teams of hele organisaties.”, voorspelde ik vorig jaar.

Grote bedrijven die al langer het belang van UX inzien, spelen hier gretig op in. Zij investeren liever in gespecialiseerde rollen waar UX een bijkomende vaardigheid is en vragen een UX designer, UX writer en andere UX gespecialiseerde profielen. Zo optimaliseren ze hun organisatie en dat merken we ook in ons eigen team! Zo tekenen onze copywriters mee wireframes uit en denken onze 3D-developers na over UX/UI in augmented & virtual reality applicaties.

De grootste trend van 2018 was echter de verhoogde vraag naar UX researchers. Welke achtergrond die onderzoekers moeten hebben, daar bestaat nog twijfel over. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uiteraard naar een UX designer met noties van UX research. Onze eigen UX’ers verdiepen zich as we speak in UX research – een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen. Zo heb je namelijk iemand die heel dicht bij de ontwikkeling van het productontwerp staat en meteen aanpassingen kan doorvoeren op basis van het onderzoek.

Dit jaar zagen we dat UX een paraplubegrip geworden is voor alles wat te maken heeft met het creëren van talloze ervaringen. Een UX’er zijn, is geen job meer op zich. Het is een mindset, een vanzelfsprekende skill. De UX-expert an sich zal op termijn verdwijnen en de term zal doorsijpelen naar alle profielen.


Benieuwd hoe we UX/UI mee integreren in de ontwikkeling van AR/VR? Lees hier het interessante artikel van collega Bart van Hecke.


2. Persoonlijke AI’s

Naast de verdere evolutie van single-sign-on en biometrisch inloggen, is ook de opkomst van doorgedreven persoonlijke datacommunicatie gegroeid in 2018. Om te zorgen voor een op maat gemaakte mobiele communicatie, zal het ontwikkelen van emoties een aparte taak zijn voor UX designers. In het kader van UX zonder interface (daar kom ik meteen nog op terug) is het belangrijk je emoties zo accuraat mogelijk weer te geven. Zo kan je tegenwoordig met Animoji van Apple je eigen stem en gezicht registreren in een emoji. Die technologieën worden ook gebruikt om chatbots en andere online AI’s meer persoonlijkheid te geven. Er zijn al chatbots die eerst gerichte vragen stellen voor ze de correcte inhoud weergeven en dat zelfs combineren met een grote portie humor. Ook in de GPS-wereld wordt sterk op ingezet op persoonlijke AI om van de robotachtige stemmen af te geraken. Een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen.

3. AR in het dagelijkse leven

Dat brengt ons meteen bij een nieuwe trend - eentje die niet officieel in mijn lijst stond. Het gebruik van augmented reality-technologie in ons dagelijkse leven om een nog persoonlijkere ervaring te bezorgen.

Het begon bij gaming maar werd ondertussen doorgedreven naar andere aspecten van ons leven. Het bekendste voorbeeld is Pokémon Go. Daar stond vooral de ervaring en technologie centraal, de app op zich werkte eigenlijk niet zo goed in het begin. Maar de AR-ervaring maakte dat voor velen ruimschoots goed.
Grote bedrijven hebben deze ervaring over genomen, denk maar aan IKEA. Via hun mobile app haal je producten virtueel uit de rekken en plaats je ze in een eigen ruimte. Klanten kunnen zo in 3D zien hoe de meubels in hun living passen. Met ons AR/VR team Enriched gaan we ook zelf de uitdaging aan en zetten we deze nieuwe technologieën in om functionele meerwaarde te creëren. Zo bouwden we reeds toepassingen voor de bouwsector en educatieve doeleinden. Bekeek zeker onze demo’s eens op Vimeo!

4. UX zonder knoppen

Niet meer klikken, swipen of tikken: de voice controlled devices zijn een merkbare trend geworden in 2018. 
Uit onderzoek in de USA is gebleken dat er maar liefst een stijging van 130% is in voice controlled apparaten. Samen met het wijdverspreide gebruik van Alexa, is ook Siri nu terug te vinden in elk Apple-product. Onze UX designers moeten nu dus ook rekening houden met de vormgeving van communicatie in hun design: het is een verschuiving van mobile first design naar voice first design. Dat merken ook onze developers wanneer ze ontwikkelen voor een toestel als Microsoft HoloLens dat deels voice controlled is.

Meer en meer wordt voice control een dagelijkse handeling en verwachten we dat het in onze toestellen verwerkt is. Zo kan je bijvoorbeeld in verschillende wagens simpelweg zeggen hoe koud je het hebt, waarop de auto vervolgens de verwarming aanpast.
 De kunst zal erin bestaan om de technologie achter stemherkenning zo efficiënt mogelijk op te bouwen, zonder applicaties te zwaar of complex te maken.

5. Design collaboration tooling

In 2018 gingen we op zoek naar tools waarmee designers gemakkelijker en eenvoudiger met elkaar kunnen samen werken. Die bestaan ondertussen, maar zijn toch minder geëvolueerd dan verwacht. 
Veel designers bleven trouw aan bestaande, traditionele tools. Echter merk ik dat er ondertussen in deze primaire designtools meerdere taken geïntegreerd zijn, zodat er minder tools nodig zijn om aan hetzelfde project te werken. Mijn favoriete voorbeeld is Sketch: een designprogramma dat ik zowel gebruik voor wireframes en prototyping als uiteindelijk mijn ontwerpen. Op het einde exporteer ik het project naar een InVision waar samenwerking en communicatie met anderen mogelijk is. Prachtig, toch? Een topper onder de collega’s!

Wil je graag meer weten over wireframing en prototyping? Lees dan zeker ook mijn artikel Wireframes, hoe begin je eraan? Vijf stappen die je hierbij helpen.

Conclusie van mijn recap? 2018 was meer dan voorspellingen en trends. UX groeide uit tot een overkoepelend begrip dat zich concentreert op alles wat ervaring is. De nood van UX in een wereld waarin stemherkenning, AR/VR en AI aan een ferme opmars bezig zijn, was nog nooit zo groot. Deze evoluties stimuleren onze creativiteit om betere UX’ers worden, wat je beroep ook is.

Wat is jouw mening? Akkoord of quatsch?
Heb jij nog andere interessante trends of evoluties gezien dit jaar?
Laat het zeker weten! Ik treed graag in dialoog :)
Jeroen Pets
Jeroen Pets
Managing partner van Continuous en UX-expert
Contacteer ons