Een creatieve carrière uitbouwen? Zes tips om de rise of the robots te overleven.

Jeroen Pets Jeroen Pets
21 February, 2019

Het zijn gouden tijden voor de digitale creatieveling. Bedrijven zetten meer dan ooit in op authentieke websites en wervelende copy om op te vallen in de massa. Of je nu designer, webdeveloper, copywriter of online marketeer bent: de vraag naar creatieve profielen is groot. Helaas is de concurrentie dat ook, en dan gaat het niet alleen over je medestudenten of collega’s, maar ook over technologische concurrentie zoals robots en artificial intelligence. Hoe beïnvloedt dat je carrière?

Als managing partner van een UX-bedrijf dat wel wat kansen geeft aan jonge professionals, krijg ik die vraag regelmatig. Wij zetten bij RMDY alvast in op een sterk personal development plan van onze werknemers, maar je moet jezelf de vraag stellen: hoe bewapen ik mezelf tegen een toekomst die steeds verandert?

 
 

THE BATTLE OF INDUSTRY 4.0

Digital creatives zijn er in alle vormen, stijlen en lagen en dat maakt het interessant. Met deze verschillende profielen spelen we in op allerlei vragen van de markt. Er zijn helaas ook nadelen aan digitale jobs. Digitaal betekent namelijk ook vaak “vatbaar voor automatisering”. Kijk maar naar de consumptiemaatschappij: met een paar klikken bestel je alles wat je wil vanuit je luie zetel. Dat komt vaak nog eens heel goedkoop van de andere kant van de wereld waardoor kleine, lokale zelfstandigen moeilijk kunnen overleven. Met de digitalisering zal dat niet anders zijn. Tijdens de industrialisering zagen we arbeidersjobs naar machines gaan, vanaf 2020 zullen digitale jobs diezelfde shift maken.

Het World Economic Forum (WEF) voorspelt in haar “Future Of Jobs Report” dat 65% van de kinderen die nu naar de lagere school gaat, later een job zal uitoefenen die nu nog niet bestaat. Oorzaak daarvan is dat 45% van de bestaande jobs vandaag, tegen dan zal geautomatiseerd zijn. De zogenaamde vierde industriële revolutie – Industry 4.0 of Smart Industry – komt stilaan in een hogere versnelling terecht met alle gevolgen van dien. Met die (r)evolutie in het achterhoofd, moet je kritisch durven kijken naar jezelf. Robots kunnen dan wel nog geen creatieve, originele ideeën produceren, toch steken ze ons stilaan voorbij als het gaat over pragmatische en gestructureerde taken.

Naast concurrentie van technologische snufjes, neemt ook de rivaliteit tussen werknemers toe. Volgens het jaarlijkse rapport Unizo Freelance Focus zijn er de voorbije drie jaar maar liefst een kwart meer freelancers bij gekomen. De grootste groep bevindt zich in de IT- en consultancy-sector, gevolgd door de creatieve sector. Die verschuiving naar freelancewerk gebeurt vaak uit nood aan flexibiliteit maar gaat gepaard met verschillende obstakels. Als freelancer moet je steeds beter, sneller en goedkoper werken om de moordende concurrentie te overleven.

Bij RMDY integreren we die noodzakelijke self improvement, opleiding en flexibiliteit in de werkomgeving. Zo concurreren we met de markt en investeren we ook in onze werknemers waardoor we duurzamere profielen afleveren aan klanten. Bovendien beschermen we zo de carrière van onze mensen en onze eigen business.
 
 
Met al deze uitdagingen voor de deur, is het belangrijk om jezelf te heruitvinden. Om je persoonlijke leer- en loopbaanontwikkeling af te stemmen op ons felbegeerde beroep om zo onze carrière de komende jaren te beschermen.

Hoe je dat kan doen? Ik geef je graag enkele tips!

AANPASSINGSVERMOGEN

Zorg ervoor dat je jezelf steeds aanpast. Aan nieuwe technologieën, nieuwe werkvormen, nieuwe sociale en economische verschuivingen. Zowel als werknemer en als bedrijf moét je mee met nieuwe tendensen. Zeker voor digitale creatievelingen is dit van cruciaal belang. Tegen 2030 zullen er namelijk naar schatting meer dan 100.000 nieuwe jobs in onze sector bijkomen. Dat zal zorgen voor een nieuwe invulling van bepaalde functies. Net daarom is het belangrijk om nu alvast te investeren in nieuwe skills en andere vakgebieden.


INVESTEER EN INNOVEER

Je rol als creatieveling is niet enkel bevredigend voor de ziel, maar betaalt ook je rekeningen. Net als elke andere job kan die balans stressvol zijn. Investeer daarom in jezelf. Denk niet 9-to-5 maar denk aan je passie: waarom je gestart bent als digitale creatieveling. Blijf die passie aanwakkeren. Als dat niet altijd lukt tijdens je job, zorg ervoor dat je een zijproject hebt thuis. Zo stimuleer je nieuwsgierigheid en laat je collega’s en potentiële klanten zien dat de liefde voor je vakgebied groter is dan enkel je job. De tijd dat een CV je belangrijkste troef was, is voorbij. Werkgevers kijken nu meer dan ooit naar passie en commitment. Bovendien zet je zo in op lange termijn en bouw je aan een eigen visie voor je professionele toekomst.
 

“Surround yourself with people who challenge you, teach you and push you to be your best self.” – Bill Gates


 

BOUW EEN NETWERK OP

Maak vrienden zowel op als naast de werkvloer. Bibber en beef niet bij een avondje “networking” maar leer waardevolle contacten te leggen.

Als cross-creatieveling – want daar gaat onze toekomst naartoe – is het belangrijk om met verschillende profielen binnen je vakgebied te socializen. Een UX designer moet niet per se kunnen ontwikkelen, maar het is wel handig als je de basis kent en de hulp van een developer kan vragen. Laat je inspireren door mede-creatievelingen. Hoe je zo’n waardevol netwerk opbouwt, is gemakkelijker dan je denkt.

• Maak verbinding met oude collega’s en schoolvrienden. Dat kan simpelweg met Linkedin. Kijk hoe zij hun carrière opbouwen en welke wegen zij inslaan.
• Ga naar meet-ups en bedrijfsbijeenkomsten. Er zijn er genoeg, geloof me. Ook RMDY zet hierop in met onze Tech Dives.
• Neem deel aan de online community in Facebookgroepen, Twitterdiscussies of gespecialiseerde fora.


EEN KRITISCHE BLIK IN DE SPIEGEL

Ik vermelde het al in de inleiding: kijk kritisch naar jezelf. Durf die spiegel voor te houden en stel die lastige vragen:
• Hoe veilig is mijn rol?
• Wil ik een volgende stap zetten en welke is dat?
• Zit ik in een doodbloedende sector?
• Is er veel vraag naar mijn skillset?
• Hoe veilig is mijn skillset in de toekomst?
• Kan ik vervangen worden door een robot?
• Wat kan ik nog meer bieden?
• Hoe kan ik mezelf op persoonlijk en professioneel vlak verbeteren?
• Kan ik mijn huidige skillset uitbreiden voor een andere sector?
Dit proces is voor niemand leuk, maar is wel noodzakelijk. Enkel zo creëer je bewustzijn en kan je de eerste stap richting verdere ontwikkeling zetten.


LEVENSLANG LEREN

Dit is bij uitstek de belangrijkste tip die ik wil meegeven. Levenslang leren is dé key tot een gelukkig leven, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. De wereld evolueert voortdurend, dus evolueer mee. In het bedrijfsleven ben je maar zo waardevol als je vaardigheden dus zorg ervoor dat die vaardigheden steeds up to date zijn.
 

“Learn continually. There’s always ‘one more thing’ to learn.” – Steve Jobs


 

DEEL DE KENNIS

Het tempo van veranderingen in technologie en bedrijfsmodellen is niet bij te houden. Wat gisteren de nieuwe trend was, is vandaag alweer oud nieuws. Daarom is het vergaren van kennis cruciaal om zelf een voortrekkersrol te behouden. Naast levenslang leren, is het delen van die kennis ook belangrijk. Verschillende onderzoeken en onderwijsmodellen tonen ons dat het delen van kennis een zeer efficiënte manier van leren is. Pas wanneer je informatie en kennis op een degelijke manier kan overbrengen aan anderen, begrijp je het zelf volledig. Hoe vaak ontdek je zelf het antwoord op een vraag wanneer je die luidop stelt aan iemand? Bovendien maak je bij een sharing knowledge traject meteen verbinding met mogelijke toekomstige contacten of collega’s en bouw je een netwerk op. Een bonus die je niet krijgt uit leren achter een boek of scherm.

Deze tips helpen je bij een toekomstbestendige creatieve carrière. Het goede nieuws is dat je er vandaag al mee kan starten! Want wanneer je doelbewust leeft en werkt, is je eigen potentieel niet meer te stoppen.


Ook zin in een job waar werk, plezier en opleiding hand in hand gaan?

Op zoek naar een interessant networking event?
Kom dinsdag 19 maart naar onze Tech Dive!

Jeroen Pets
Jeroen Pets
Managing partner van Continuous en UX-expert
Contacteer ons