Mobiel tuinadvies


DCM speelt al lang met het idee van een virtuele tuinassistent om de tuinhobbyist te ondersteunen in het onderhoud van zijn planten. Hoe die er precies uitziet, is onderhevig aan technologische evoluties. In 2004 was dit een tuinadviescomputer, vandaag vertaalt zich dit in een webapplicatie én een mobiele applicatie. Voor de ontwikkeling van die mobiele applicatie klopt DCM bij RMDY aan.

“Het tuinadvies moet overal raadpleegbaar zijn zodat de tuinliefhebber alle informatie bij de hand heeft in de tuin of serre. Daarom zetten we in op mobiliteit én gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Aan de hand van verschillende factoren die de tuinhobbyist ingeeft, creëert de app een eigen plantenprofiel met persoonlijk verzorgingsadvies. Van bemesting en bewatering tot herplanting: je volgt probleemloos je tuin of serre het hele jaar door op.” – Jan Dever, verantwoordelijke online marketing, DCM.


Hoe de mobiele applicatie met dergelijk advies tot stand komt en welke rol RMDY daarin speelt? Dat lees je hieronder!

 

Het gras is niet langer groener aan de andere kant


DCM specialiseert zich sinds 1966 in organische meststoffen en advies op maat over alle aspecten van tuinverzorging. Hun producten zijn wijdverspreid in gespecialiseerde tuinwinkels zoals AVEVE en Horta maar zijn ook te koop via hun webshop. Naast die webshop en een uitgebreide website met informatie, bouwde DCM reeds een webapplicatie met verzorgingsadvies. Nu gaan ze aan de slag met een mobiele applicatie.

Vroeger ging de tuinhobbyist met een grondstaal naar een tuincentrum om daar ter plekke de zuurte- en voedingsgraad te laten berekenen. Op basis van die meetwaarden kreeg hij onderhouds- en productadvies voor de planten. DCM Garden gaat verder. Als tuinenthousiasteling kan je in de app extra informatie toevoegen, naast de meetwaarden die je in het tuincentrum ontvangt. Het advies dat de nieuwe app genereert houdt rekening met neerslag, temperatuur, bodemsoort, seizoen en zoveel meer. Zo ontvangt de tuinier een gedetailleerd stappenplan met verzorgingsadvies voor zijn nieuwe of bestaande plant. Dat advies is zeer specifiek per plant en omgeving en is seizoensgebonden. Zo is het persoonlijk plantenprofiel met een paar klikken op te volgen en dat het hele jaar door. Met enkele sensoren in de tuin, ontvangt de tuinier een nog gedetailleerder advies. Zo floreert de tuin als nooit tevoren.

Voor de ontwikkeling van de applicatie voorziet het inhouse IT-team van DCM zelf het back-endsysteem en de API die aangesproken wordt om de nodige data te genereren. RMDY staat in voor het design en de appontwikkeling met cross-platformtechnologie in Xamarin.

 

De logische keuze voor Xamarin


Voor het design baseert RMDY zich op de hoofdkleuren van het DCM-logo: licht- en donkergroen. Het wordt een functionele en verzorgde stijl, met de grafische ondersteuning van enkele herkenbare symbolen om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.

 

Na het design gaan we aan de slag met de ontwikkeling van de app in Xamarin. Een bewuste keuze van DCM, want zij willen snel kunnen schakelen als er een nieuwe versie van een mobiel besturingssysteem op de markt komt. Dankzij Xamarin kan je namelijk met één programmeertaal (C#) applicaties ontwikkelen voor zowel iOS als Android. Voordeel? Minder werk en een gestroomlijnde versie die op alle toestellen en besturingssystemen even performant werkt als een native applicatie. Wie beter dan onze Xamarin-specialisten van 3factr om de job te klaren?

Achterliggend communiceert onze app met de API van DCM die informatie en data verzamelt van allerlei platformen en deze doorstuurt naar de app. Denk aan data zoals bodemsoorten, weersvoorspellingen, geografische ligging en meer. De data die wordt teruggestuurd is uiteraard gebaseerd op de keuzes die de tuinhobbyist maakt wanneer hij de app doorloopt. De webapplicatie, door DCM zelf ontwikkeld, is gebaseerd op de mobiele app en synchroniseert ermee. Door deze communicatie tussen mobiele en webapplicatie, is je plantenprofiel overal te allen tijde raadpleegbaar met één account.


De toekomst van ‘garden intelligence’


“De samenwerking met RMDY verloopt vlot en aangenaam. Onze inhouse IT-afdeling heeft vooral API- en back-endkennis, maar is het niet gewend om mobiele apps te ontwikkelen. Het is alleszins niet onze core business, maar wel die van RMDY. Dankzij een goede en positieve communicatie tussen beide teams zijn alle stappen en vragen steeds duidelijk.” – Jan Dever, verantwoordelijke online marketing DCM.

Dankzij een gedeeld Slack-kanaal en Trello-account verloopt de communicatie omtrent nieuwe updates zeer vlot en ziet iedereen in één oogopslag de vooruitgang in het proces.

“Op termijn willen we nog meer elementen integreren zoals bodemdeskundige kaarten en zaai-, bloei- en oogstperiodes. Bovendien wordt in de toekomst de webshop geïntegreerd zodat particulieren meststoffen, insectenbestrijders en andere producten rechtstreeks kunnen aankopen bij DCM. Zo wordt de app een echte garden intelligence die tuinhobbyisten volledig assisteert met het onderhouden van hun tuin. Wanneer het zo ver is, kan RMDY zeker opnieuw bijdragen!” – Jan Dever, verantwoordelijke online marketing, DCM.

 

Wil jouw bedrijf ook de digitale toekomst inleiden met een app?

bel ons op +32 473 61 01 46
 
Contacteer ons