BOSS Paints


BOSS paints staat al sinds 1943 voor uitmuntende verfkwaliteit als fabrikant, groothandelaar en retailer voor professionals. Tevens voorzien ze 60 Colora-winkels, hun winkelconcept voor particulieren, van alle nodige producten en is de gehele productie goed voor zo’n 3 miljoen liter verf per jaar. Het familiebedrijf zwaait al zo lang de plak – of borstel – omdat zij steevast mee gaan met de tijdsgeest. Vandaag schreeuwt die tijdsgeest digitalisering. BOSS paints wil daarom inzetten op een nieuwe manier van verkoop aan haar professionele klanten via de BOSS paints order app.

BOSS paints komt bij RMDY terecht voor de ontwikkeling van de app. Toevallig? Helemaal niet. Ons Xamarin-team 3factr heeft exact in huis wat BOSS paints zoekt: expertise van cross-platform app development. BOSS paints heeft namelijk zelf .NET-expertise in huis en kan zo de verdere uitbreiding van de app in eigen handen nemen, omdat zowel Xamarin als .NET met programmeertaal C# werken. Bovendien gebeurt de ontwikkeling met Xamarin sneller dan native development waardoor de keuze gemakkelijk gemaakt was.

 

Optimalisatie voor iedereen


Dat BOSS paints nu inzet op een mobiele app is niet toevallig. Enerzijds merken ze dat de nieuwe generatie vakmannen technology minded is. Ze voelen de nood om met één handige klik hun bestelling te kunnen plaatsen, zoals ze dat bij vele andere aankopen in hun leven doen. Anderzijds werkt het huidige webbased bestelplatform in een stilaan verouderde technologische omgeving zonder voldoende continuïteit en back-up. De app biedt een oplossing voor beide kwesties. Bovendien komt het ook de efficiëntie ten goede: bestellingen via telefoon, fax en e-mail worden nu eerst nog handmatig in een database ingegeven. Dankzij de conversie naar appbestellingen komen alle gegevens automatisch in de database terecht en verdwijnt de manuele input, met tijdbesparing en een grotere datakwaliteit als gevolg.

BOSS paints behoudt wel de klassieke wegen van bestellen omdat die heel waardevol zijn.

Wanneer een vakman op een werf staat en dringend verf nodig heeft, is telefonisch contact nog steeds een goede optie. Bovendien wordt daarmee het persoonlijke contact aangesterkt, een uitgelezen kans voor cross-selling.


- Steven Verschelde, manager IT Operations, BOSS paints.

Naast de ontwikkeling van de gloednieuwe order app, wil BOSS paints ook de bestaande Adviesapp converteren. Hun kleurenexperts werken al jaren met de Adviesapp die papieren kleurenwijzers mobiel maakt waardoor ze gemakkelijk al het kleuradvies ter plekke bij de klant kunnen tonen. BOSS paints ontwikkelde de interne app destijds zelf en enkel voor iOS. Nu wil de verffabrikant de app ook omzetten naar een cross-platform omgeving met Xamarin om zo technologie-onafhankelijk te zijn.

We gaan aan de slag met zowel de BOSS paints order app als de Adviesapp.

 

Minimum Viable Product (MVP)


Voordat BOSS paints bij ons komt aankloppen, doet het zelf de nodige research. Toevallig zijn er net enkele soortgelijke apps op de markt gekomen, maar BOSS paints kijkt op termijn vooral naar grote webwinkels als Bol.com en Amazon voor inspiratie omtrent appstructuur. Die structuur moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, zodat alle professionals - jong en oud - er vlot mee kunnen werken.

Verder wil BOSS paints een MVP dat voldoet aan alle basisnoden van haar professionele klanten. Daarom inventariseert het BOSS-team eerst alle features en data die nodig zijn, rekening houdend met hun aanbod.

Met alle beschikbare informatie, starten we met de ontwikkeling.

 

Alle kleuren van de regenboog


We nemen het design en de front-end ontwikkeling voor onze rekening. Voor de bestaande Adviesapp en het webbased bestelplatform voorziet BOSS paints reeds een back-end. Met enkele kleine aanpassingen en de nodige API’s kunnen we deze back-end koppelen met de front-end van de nieuwe app.

We designen de app op basis van de BOSS paints-website en enkele mock-ups die het BOSS-team aanlevert. Naast het design verzorgen we ook de flow en user experience van de app: waar komen de knoppen, hoe klik je gemakkelijk verder of terug, etc. We krijgen de nodige vrijheid om de app te creëren en het resultaat wordt positief onthaald.

Grote technische obstakels zijn er niet, enkel wat uitdagend denkwerk. De logica achter de kleurenwaaiers is een pittig vraagstuk. Iedere hoofdkleur is onderverdeeld in vele kleurschakeringen die elk zichtbaar moeten zijn in een apart vlak. Wat daar uitdagend aan is? Ervoor zorgen dat de gebruiker gemakkelijk alle kleuren kan bekijken en niet eindeloos moet doorklikken naar andere tabbladen of schermen. Ook als je een kleur zoekt met de zoekfunctie, moet die in hetzelfde tabblad openen en niet in een apart venster zoals dat vaak het geval is. Dit soort ongebruiksvriendelijke flows zorgen al snel voor een uninstall van de app. Gelukkig zit er een kleurenconfigurator in de interne Adviesapp en hebben we een richtlijn. Het resultaat is een helder overzicht van de kleuren en de schakeringen waartussen je kan scrollen. Van daaruit kan je gemakkelijk bestellen, uiteraard met een log-in die je als BOSS paints klant ontvangt.

Hands-on training


De samenwerking tussen BOSS paints en RMDY verloopt heel vlot. Onze developer Filip zit ter plekke en kan zo zeer snel interageren met de back-end developers wanneer een aanpassing nodig is. BOSS paints is tevreden met de styling en probleemaanpak en is aangenaam verrast van de hands-on aanpak van de kennisoverdracht.

“Filip bouwt de order app volledig zelf, maar bij de conversie van de Adviesapp van iOS naar UWP (Universal Windows Platform) laat hij onze senior .NET developers al doende kennismaken met Xamarin. Wanneer Filip het ene scherm ontwikkelt, gaan onze developers aan de slag met andere schermen. Op die manier krijgen wij een real time hands-on training die meteen vruchten afwerpt. Nu hebben we voldoende mensen in huis die in de toekomst de nodige aanpassingen aan de apps kunnen doorvoeren.” - Steven Verschelde, manager IT Operations, BOSS paints.

 

Een communicatiemiddel voor de toekomst


In een laatste stadium, test BOSS paints de BOSS paints order app bij een 25-tal klanten. De app wordt goed bevonden en gaat live op 4 maart 2019 met de nodige communicatie zodat alle professionele klanten op de hoogte zijn.

BOSS paints is tevreden met deze extra toegevoegde, duurzame waarde aan hun bestelproces. Een app die het leven van vele professionele klanten gemakkelijker maakt en op termijn zal uitgroeien tot een volwaardige productendienst.

“We willen van de app een nieuw communicatiemiddel maken en hebben al enkele optimalisaties en nieuwe features in gedachten. Zo willen we veel meer functies implementeren zoals een contactformulier of chatbox waar de gebruiker ook foto’s kan toevoegen. En een plek waar je facturen kunt raadplegen en bestellingen opvolgen. We zitten samen met onze B2B- en salesafdeling om na te denken over wat we precies naar buiten willen brengen. Ontwikkelen om te ontwikkelen, is niet de bedoeling. We willen een echte meerwaarde geven via de app.” – Steven Verschelde, manager IT Operations, BOSS paints.

 
 

Heeft jouw bedrijf ook een sprong naar de digitale toekomst nodig?

bel ons op +32 473 61 01 46
 
Contacteer ons