Over geniale simpliciteit, war stories en humanogy: UX’er Pim blik terug op EuroIA Summit 2018

Pim Van Vlaenderen Pim Van Vlaenderen
26 October, 2018


Ongeveer een maand geleden stuurden we Pim Van Vlaenderen en Jelle Butzen, twee van onze UX-adepten van Continuous naar Dublin. Van 27 tot 29 september 2018 vond daar EuroIA Summit plaats, de belangrijkste conferentie in Europa wat informatiearchitectuur (IA) en user experience (UX) betreft. Hoe Pim deze driedaagse heeft beleefd, schrijft hij neer in dit blogbericht.

Omwille van de unieke combinatie van workshops en in depth talks stond deze conferentie al van het begin van het jaar aangestipt in mijn agenda. Dat EuroIA met name focust op hoogwaardige, educatieve en innovatieve content blijkt duidelijk aan het publiek dat deze conference aantrekt. Een internationaal gezelschap bestaande uit high profile UX leads van onder meer BBC, Eurostar, KLM, Google Daydream Labs, W3C Advisory Board, Youtube, Booking.com, Swisscom, enz… Om het zacht uit te drukken, ik was best excited.
Een kleine garnaal heb ik mij er echter nooit gevoeld. Dankzij de open en inclusieve sfeer heb ik tijdens de drie dagen van het event veel nieuwe en oprechte contacten gelegd. Over de bijzondere cultuur van EuroIA was ik reeds getipt, maar zelfs de hooggespannen verwachting werd ruimschoots overtroffen. Alle inzichten en interessante talks duiden, zal niet lukken. Ik houd het hier op een top drie van sessies en concepten die me het meest zijn bijgebleven. Wil je meer? Ga zelf eens langs op EuroIA, ik raad het ten zeerste aan.

The devil is in the detail

De eerste dag al werd ik aangenaam verrast door ‘When UX takes a daytrip to Paris’. Mijn ervaring leert dat talks niet noodzakelijk een buzzword-stuffed titel moeten hebben om garant te staan voor een interessante inhoud. Natalie Moser en haar team stonden voor de uitdaging om één van de grootste issues bij Eurostar aan te pakken: ‘Hoe kunnen we het aantal gemiste treinen bij reizigers verlagen, en zodoende de customer experience verbeteren?’. Het resultaat was geniaal in zijn simpliciteit. Het geheim?
Intensieve CX-research, gesprekken met klanten en fysieke aanwezigheid in stations en op perrons. Waar interne brainstormsessies traditioneel uitmondden in: ‘We moeten een app ontwikkelen met slimme push notificiaties!’ (déjà vu, anyone?), bracht Natalie een ode aan de leuze: ‘The devil is in the detail’. Redesign van boarding passes, booking mails, slimmere microcopy en doeltreffende customer experience upgrades in stations leidden op korte termijn tot opmerkelijk betere resultaten én aan een fractie van het innovatiebudget. Is UX een investering die zichzelf terugverdient? You bet!

War story

Dat context belangrijk is, illustreerde Tim Caynes op dag twee in ‘Surgical UX: Information design for visualisation systems in surgery’. Door de atypische omgevingsfactoren van een operatiekamer werd Tim genoodzaakt om basisprincipes van UX te herzien en af te wijken van conventionele standaarden.

Deze case study demonstreerde dat usability en accessibility geen one-size-fits-all begrippen zijn. Hoe ontwerp je een duidelijke interface die focust op de essentie van zeer complexe materie? Hoe pas je dit toe in een chaotische omgeving waar een chirurg slechts minimale aandacht besteedt aan een scherm, en dan nog het liefst vanuit zijn ooghoeken? Hoe elimineer je slecht design, dat rechtstreeks impact heeft op de gezondheid van een patiënt?

Het zijn war stories als deze die me inzichten bieden die ik in mijn huidige werkomgeving allicht niet snel had gekregen.

Humanogy

Als derde wil ik een onderwerp aanhalen in plaats van een spreker. ‘Humanogy’, het thema van deze editie van EuroIA, bracht veel diepzinnige en buitengewoon interessante talks rond het vraagstuk: ‘Hoe gaan we om met inclusief, ethisch en empathisch design in het tijdperk waar AI en Machine Learning technologie alsmaar abstracter maakt?’. ‘Modern Frankenstein: Designing kind machines’ van Clementina Gentile was een sterke performance.

Als ik toch een bijzonder hoogtepunt zou kiezen, dan is het misschien de keynote van Oliver Reichenstein. De manier waarop Oliver, enkel met een microfoon gewapend, een volledige zaal aan zijn lippen deed hangen, was verbijsterend. Hij deed dit met zo’n natuurlijke flair dat hij bij momenten zelf leek te vergeten dat hij op een podium stond. Spreken is een gave die nog een stap verder gaat dan presenteren en reken maar dat Oliver over dit talent beschikt. Zet een van z’n podcasts op tijdens een late rit naar huis en je rijdt gegarandeerd je afrit voorbij.

Time to workshop: service design, futuristic ideation & Lego

Naast diepgaande talks bood EuroIA ook een waaier aan doortastende workshops. Steeds heb ik doelbewust voor topics gekozen die één op één mappen op mijn huidige project bij Wolters Kluwer. Hoe kan ik vanuit mijn UX-rol de uitdagingen rond digital transformation binnen een enterprise onderneming ondersteunen en helpen vormgeven?
Sessies gaande van heel praktische toepassingen binnen design sprints in ‘The Pragmatic Guide to Product Discovery’ tot meer strategische service design thinking formats in ‘Mapping Service Ecosystems’ waren een uitstekende leerschool om mezelf hier verder bij te schaven.

De meest inspirerende workshop was de laatste, althans voor mij. In ‘Once Upon a Future’ leerden Sandra en Susanne ons aan de hand van innovation projection hoe futuristic ideation via een proces van iteraties tot vernieuwende business modellen kan leiden. De afsluiter was ook een voltreffer recht in mijn soft spot: een rapid prototype oefening met LEGO Serious Play.

Volgend jaar terug?

EuroIA was een intensieve rush: actieve workshops, korte pauzes, lange dagen. Na drie dagen, waaronder ook zaterdag, was ik best wel mentaal en fysiek suf. Met een terugreis op zondag stond de nieuwe werkweek al meteen voor de deur. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tijdens de week die volgde ‘s avonds meermaals ben ingedommeld in de zetel, voor de televisie, onder een dekentje. Pogingen om deel twee van ‘La Casa de Papel’ te kijken heb ik vruchteloos moeten staken.
Desalniettemin was het de effort meer dan waard: wat een driedaagse, wat een inzichten. Het is geen verrassing dat AI en Machine Learning bij Wolters Kluwer hun intrede maken in innovatieprojecten. Met de rijke bagage uit EuroIA ben ik alvast voorbereid om in die trajecten mee te gaan. En ik weet al wat er volgend jaar zeker op mijn agenda staat, afspraak in Riga voor editie 2019.
Pim Van Vlaenderen
Pim Van Vlaenderen
UX-designer en UX-strateeg
Contacteer ons