Onze projectaanpak centraal op de laatste Tech Dive van 2019.

RMDY RMDY
2 December, 2019


Het is zo ver: onze laatste Tech Dive van 2019. En wat voor één! We testten een andere format uit waarbij we afstapten van onze gelijklopende tracks en iedereen zijn keuzestress beperkten door telkens maar één talk te laten doorgaan. Bovendien deden we het iéts minder technisch waardoor onze sprekers de gehele groep konden entertainen. En wat werd er geëntertaind! Rode lijn deze avond was projectwerking: projecten managen, project opzetten met diamanten, cross-team projecten en nieuwe hosting voor onze websites. Het was weer een goed gevulde avond!

 
 
Onze managing partner Stefan start onze Tech Dive met een inspirerende sessie over project management. Het laatste jaar hebben we binnen RMDY namelijk een heuse PM Community opgericht, waarbij we telkens samen komen om enkele principes onder de loep te nemen en ervaringen te delen. En dat is vandaag niet anders! Stefan neemt ons mee in “het leven zoals het is: PM”. Want hoe ziet een dag van een project manager er eigenlijk uit? Hij loodst ons doorheen alle taken van fictieve PM ‘Wout’ en staat stil bij de interpersoonlijke skills die hij nodig heeft. Van opstaan en mails checken, tot de steerco (stuurgroep), PMO overleg, backlog grooming, sprintplanning en zoveel meer. Aj, de developer die de laatste feature voor de demo moest ontwikkelen is plots ziek gevallen - wat nu?! Stefan geeft tips, maar zoekt ook antwoorden bij het publiek.
 
 
Eén van de belangrijkste zaken tijdens een project is de demo bij een klant. Wie geeft die eigenlijk? Stefan is zelf grote fan van een demo gegeven door één van de developers. Zij weten namelijk meer van de technische kant en zo kunnen ook zij in de spotlight staan met hun werk. Nog een waardevolle tip: bereid je demo goed voor! Een stap die vaak vergeten wordt, geeft Stefan toe en het gegniffel in het publiek bevestigt hem. Zijn tips?
 
1. Schrijf een scenario uit.
Wat ga je in welke volgorde tonen? Wat vertel je daarbij? Waar zit er ruimte voor vragen of uitwijding?


2.Gebruik herkenbare testdata.
“Oei oei, dat gaat toch niet in de applicatie zitten?!” Een klant is al snel in de war wanneer die een hoop onleesbare testdata in je demo ziet. Gebruik daarom testdata die logisch zijn voor de app die je bouwt.

3. Werkt het niet? Gebruik het niet!
“En wat doet dié knop?”. Verdekke, de klant wijst op een functie die eigenlijk nog niet doet wat het moet. Vermijd deze gênante situaties en zet in je demo enkel functies en knoppen die werken.
“Als we dan finaal klaar zijn met een project, gaan we pinten drinken met het team”. En zo sluit Stefan de dag van de hypothetische PM Wout af. Conclusie? Een goede project manager is meer dan zijn tools en technieken alleen, het zijn de interpersoonlijke skills die hem goed maken in wat hij doet.
 
 

Diamonds are forever

Contentstrateeg Mieke van onze UX-divisie Continuous heeft het over diamanten. Nee hoor, niet de shiny juwelen maar de double diamond van Design Thinking! Vorige maand gaf ze al een introductie op onze blog, maar vanavond gaat ze all out voor een uitgebreide talk boordevol herkenbare en waardevolle voorbeelden. En die diamanten? Daar staan alle stappen in die je gebruikt tijdens het ontwerpproces van je project. Even kort door de bocht: de eerste diamant gebruik je voor user research en inzichten, de tweede loodst je door idea generation, prototyping en het uiteindelijke, gebruiksvriendelijke resultaat. Waarom Mieke hier nu zoveel belang aan hecht? Omdat het de gebruiker helemaal centraal stelt, van initiële vraag tot uitwerking en product. Met Design Thinking gooi je alle assumpties over “what should be” overboord en start je met user-centered research. Een aanpak die niet altijd wordt toegepast, maar onmiskenbaar een hoop voordelen biedt. Benieuwd naar de volledige bling-bling? Ontdek alle Design Thinking principes in dit artikel!



Na onze grotendeels theoretische talks over project management en aanpak, tonen enkele developers hoe dat er dan in de praktijk aan toegaat.

Cross-functionele team effort

Als wij het bij RMDY hebben over onze totaalaanpak, dan doelen we op onze cross-functionele teamwerking waarbij verschillende van onze specialisten samen werken aan één eindresultaat.We hebben daar een topvoorbeeld van, maar omdat de applicatie(s) momenteel nog volop in ontwikkeling zijn voor onze klant, kunnen we helaas niet al te veel details verklappen. Maar wanneer we live gaan, kan je zeker een uitgebreide use case verwachten. Onze projectaanpak kunnen we gelukkig wel al prijsgeven!

Voor deze gloednieuwe en innovatieve applicatie werkt ons Xamarin-team 3factr samen met webdivisie Stacked en de UX-ers van Continuous. Tijdens de Tech Dive stellen ze samen hun projectaanpak en resultaat voor.

We staan in voor een mobiele en webapplicatie, die realtime communiceren en data uitwisselen. Voor de mobiele applicatie doet UX-expert Lorenz (Continuous) user research om zo tot een gebruiksvriendelijk ontwerp te komen. Op basis van interviews en feedback van de toekomstige gebruikers, tekent hij een eerste user interface uit. Lorenz vertelt dat zijn user research-aanpak sterk lijkt op het design thinking dat Mieke uitlegde!
Mobile developers Jens, Sam en Maxim van 3factr zijn aan de slag met de ontwikkeling van de mobiele applicatie. Zij leggen uit hoe ze die ontwikkelden met Xamarin op Azure Cloud. De app bevat verschillende functies waarmee de gebruiker onder meer info raadplegen, prestaties kan boeken en documenten kan ondertekenen.
Webdeveloper Tijs (Stacked) legt zich toe op de webapplicatie die wederkerend synchroniseert met de mobiele app, waardoor alle info van de users op terrein en het hoofdkantoor altijd voor iedereen beschikbaar is.

Stay tuned voor meer details over dit project!
 

CV-tool: behind the scenes

Het is opnieuw de beurt aan een cross-team project! De webdevelopers van Stacked en UX’ers van Continuous slaan de handen in elkaar voor de RMDY CV-tool. Onze CV-tool is een interne webapplicatie die ervoor zorgt dat de CV’s van al onze consultants niet alleen up-to-date zijn, maar ook in dezelfde herkenbare lay-out te downloaden zijn. Zo kunnen onze business developers met één klik de juiste persoon voor de job voorstellen! De tool biedt een gebruiksvriendelijke user flow zodat al onze collega’s op een vlotte en efficiënte manier hun CV regelmatig kunnen updaten. Maar hoe komt zoiets tot stand? Vanavond mogen we piepen achter de schermen! Siebe nam samen met zijn collega’s van Stacked de ontwikkeling voor zijn rekening, Jeroen (Continuous) dokterde de UX uit.
 
 
Siebe gaat wat dieper in op de gekoppelde technologische services achterliggend, zoals Google Login, MongoDB (dataopslag), Localize (voor de microcopy) en Hubspot (CRM-systeem). Jeroen heeft het over de UX en het design. Hij neemt ons mee door alle stappen van het proces: high level wireframes, design en het opzetten van een informatie-architectuur aan de hand van card sorting. Card sorting? Yes! Met deze techniek schrijf je alle functionaliteiten op een aparte kaart en laat je je doelgroep de kaarten sorteren op een manier dat zij aangenaam en handig vinden. Op basis van deze sortering worden categorieën aangemaakt en wordt de applicatie uiteindelijk ontworpen met een logische user flow.
 

RMDY Hosting

Michiel, coördinator van Stacked, sluit de avond af met een uiteenzetting over onze nieuwe uniforme hosting.

De webdevelopers van zijn team zijn namelijk bezig met de implementatie van een nieuwe manier om RMDY websites en back-ends te hosten. Waarom? Omdat onze divisies nu elk andere hostings op verschillende platformen hebben, wat zorgt voor een wirwar binnen RMDY. Inefficiënt, dat geven we zeker toe, en dus hebben wij nu één uniforme, gecentraliseerde RMDY hosting! Stacked tekende zelf een structuur uit en vond in Combell een partner voor de opzet en het onderhoud. Zo hebben wij binnen RMDY één hosting partner die support en opvolging probleemloos overneemt van ons. Handig! De configuratie van bestaande websites en back-ends naar Combell verloopt heel gemakkelijk, vertelt Michiel ons, en de eerstvolgende nieuwe projecten zullen meteen hier opgezet worden. Momenteel draait onder meer onze CV-tool en de Stacked-website hier al op en op termijn wordt alles overgezet.
 
 

En zo maakten wij een koude herfstavond lekker gezellig! Iedereen genoot van de nieuwe aanpak, het gezelschap en de talks. We lassen even een winterpauze in, maar komen uiteraard nog samen op talloze andere events - met ons nieuwjaarsdiner als eerste op de planning!

 

Benieuwd naar de details van onze projectaanpak en hoe wij die kunnen inzetten voor je bedrijf?


 
 
 
 

Ook deel uitmaken van zo’n waanzinnig bezield team? Wij zoeken webdevelopers, mobile (Android/iOS/Xamarin) developers en UX/UI designers.

 
 
 
Contacteer ons