Microcopy, kleine woorden met een grote impact

Mieke Scheirs Mieke Scheirs
22 March, 2018

Je kent ze wel: die kleine woorden in een applicatie of op een website die ons onbewust door een proces leiden, duidelijkheid scheppen over een bepaalde actie of ons stiekem overtuigen van iets. Microcopy is niet weg te denken uit de digitale tools die we dagelijks gebruiken. Het draagt bij tot een betere user experience, zelfs een betere customer experience. Toch wordt er bitter weinig aandacht aan besteed en sluipen er allerlei imperfecties in onze tools.

Engelstalige menu-items, terwijl de rest van de website in het Nederlands is. Knoppen met ‘previous’ en ‘next’, of is het ‘Vorige’ en ‘volgende’, met of zonder hoofdletter? En dan nog maar gezwegen van nietszeggende error-berichten zoals “Er ging iets mis, probeer later nog eens”.

Als copywriter stoor ik mij mateloos aan ondermaatse microcopy. Ik vraag mij af wat de oorzaak is, het antwoord is simpel: microcopy staat onderaan de to do-list bij het ontwikkelen van een nieuwe toepassing, als het er überhaupt al opstaat. Aan designers en developers wordt geen microcopy aangeleverd, met als gevolg dat zij ad hoc een woordje hier en een zinnetje daar uit hun mouw schudden. Resultaat: geen continuïteit in taalgebruik, hoofdletter- en leestekengebruik, typo’s en … onduidelijke boodschappen.

Laat dat laatste nu net hetgeen zijn waar het bij microcopy om draait. Mijn mening? Schoenmaker blijf bij je leest en laat microcopy over aan een copywriter. Tijd voor actie dus! Als copywriter, contentstrateeg, marketeer – what’s in the name – bij Continuous (en in het verlengde daarvan bij RMDY) wil ik rond dit topic intern awareness creëren bij mijn collega-UX’ers en -developers.

Mijn doel? Een interne default-microcopy-bibliotheek uitbouwen waarop onze designers en developers kunnen terugvallen wanneer er geen microcopy aanwezig is voor de website of applicatie waaraan ze werken.

Uiteraard kan ik dit niet alleen. Ik geloof dat we enkel een optimaal resultaat kunnen bereiken als ik alle partijen die met microcopy in aanraking komen, betrek in mijn hersenspinsels. Zo kijkt een copywriter met andere ogen naar microcopy dan een UX-designer of een developer. Mijn eerste uitdaging is een interne werkgroep opstarten die gezamenlijk streeft naar een standaardisering in het gebruik van microcropy, binnen onze organisatie en voor onze klanten.

Ik stel in ons Slack-kanaal de vraag of er überhaupt interesse is in mijn idee. Het wordt positief onthaald, oef!

Deze week was het Tech Dive – een teamavond waar we onder collega’s kennis delen. Kortom, het ideale moment om een eerste brainstorm te organiseren! Het lijkt mij nuttig om tijdens deze eerste Tech Dive-brainstormsessie mijn collega’s – een mooie mix van copywriters, UX-designers en developers – een aantal vragen te stellen waarvan ze het antwoord op een post-it kleven om nadien te bespreken:

1. Wat betekent microcopy voor jou?

2. Hoe kom je hier professioneel en in je vrije tijd mee in aanraking?

3. Wat zijn jouw frustraties, noden en ervaringen omtrent microcopy?

4. Voor welke doelen kunnen we microcopy inzetten?

5. Wat is er eerst: UX of copy?

6. Welke microcopy kunnen we standaardiseren?

Uiteindelijk raken we niet veel verder dan vraag twee. Toegegeven: in 45 minuten op een dinsdagavond na een stevige portie pizza een brainstorm houden met tien man, het is optimistisch.

MAAR: ik ben er wel in geslaagd om een werkgroep van enthousiaste collega’s bijeen te krijgen die mijn visie en missie delen 😈

DUS: je hoort nog van ons, wie weet stellen we onze bibliotheek wel open voor het grote publiek … 📖

EN: wat zijn jouw antwoorden op deze vragen? Let me know 📯📱💌📠

 

Mieke Scheirs
Mieke Scheirs
Contentstrateeg en copywriter
Contacteer ons