Met contentstrategie heb ik mijn communicatie op een rijtje? Think again, aanpak is minstens zo belangrijk!

Mieke Scheirs Mieke Scheirs
12 January, 2018

Als contentstrateeg kom ik regelmatig in contact met de pijnpunten van bedrijven op vlak van communicatie. De wil is er, maar de uitvoering blijft uit. Een gebrek aan strategie is vaak het antwoord. Maar wat als er wel een plan is, tot in de puntjes uitgewerkt, klaar om uitgevoerd te worden? Waar ligt dan het probleem?

Het antwoord schoot me te binnen tijdens een kennismakingsgesprek met een bedrijf dat geïnteresseerd is in onze diensten op vlak van contentstrategie en -creatie. Het bedrijf werkte reeds samen met een communicatiebureau. Het zou voor hen een weldoordachte strategie uitwerken en de uitvoering ervan opnemen. Vandaag is er een plan dat de volledige communicatiestrategie van het bedrijf omvat, toch blijven de resultaten uit.

Wat gaat er mis? Het vooropgestelde plan vult
op korte termijn de noden van het bedrijf niet in.

 

Begin kleinschalig, kies voor een haalbaar plan

Dat je strategie een langetermijnoplossing moet zijn, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar is het de bedoeling dat je een bedrijf een full-blown plan voorstelt, in theorie een pareltje, maar in realiteit onhaalbaar? Daar geloof ik niet in. Geef mij maar een pragmatische aanpak, met ruimte voor feedback, aanpassingen en groei. Een kleinschalig plan dat op korte termijn aan de huidige noden van een bedrijf voldoet en op lange termijn past binnen een grotere, fundamentele strategie die stelselmatig groeit.

Continuous – en in het verlengde daarvan RMDY – is absoluut niet de enige partij die contenstrategie, -marketing, copywriting en contentcreatie aanbiedt. Wel heb ik het gevoel dat onze aanpak ons onderscheidt van anderen.

Vier mijlpalen, een continu proces

1.    Prioritiseer

Bij de start van een samenwerking is het belangrijk dat we de pijnpunten en de noden van de klant definiëren. We organiseren een workshop contentstrategie op maat van de klant, voorafgegaan van een diepgaande voorbereiding en studie. Enerzijds bepalen we fundamentele zaken zoals communicatiedoelen-, doelgroepen, kanalen, formats en types. Anderzijds zoeken we een antwoord op de uitdagingen waar de klant vandaag voor staat en leggen we prioriteiten vast om op korte termijn te kunnen schakelen.  

2.    Concretiseer

 Zo’n workshop levert heel wat nieuwe informatie, inzichten en doelstellingen (Key Performance Indicators – KPI’s) op. Deze verwerken we in een uitgebreid rapport, we visualiseren het communicatielandschap in een matrix en creëren persona’s. Dit is de fundamentele strategie waarop we alle volgende acties baseren. We concretiseren de prioriteiten en de taken in een kleinschalig plan, dat op korte termijn de eerste pijnpunten tackelt.  

3.    Realiseer

 In projectmodus werken we naar een Minimal Viable Product (MVP) toe, in een eerste fase leveren we een product af waarmee de klant meteen aan de slag kan. Dit product verbeteren we iteratief. Tijdens het proces combineren we onze expertisevelden optimaal. Contentcreatie, UX design en development lopen parallel, steeds in overleg met elkaar en de klant. We lassen periodieke feedbackmomenten in, zodat we snel kunnen reageren en wijzigingen doorvoeren. Daarnaast zetten we de nodige omkadering op om de strategische doelstellingen te halen.

Denk aan de opzet van tooling, redactievergaderingen organiseren om de content te bepalen, contentkalenders opstellen, … 

4.    Observeer

Rust: de eerste oplevering is achter de rug, de kortetermijnnoden zijn ingevuld, de strategie leeft. We onderhouden de periodieke taken die we in de strategie definiëren. Denk aan dagelijks social media beheer, wekelijkse blogpost, maandelijkse nieuwsbrieven, redactievergaderingen, … Tegelijkertijd bewaak je als contenstrateeg de KPI’s en observeer je het effect van je doelstellingen met metrics uit de analysetools. We delen deze informatie met de klant en adviseren. Wanneer timing en budget het toelaten, bepalen we samen nieuwe prioriteiten en gaan over naar een volgende fase.

Op een iteratieve manier verbeteren we continu het digitaal verhaal van onze klant, gefundeerd op een strategie die meegroeit met het bedrijf. Op die manier beantwoorden we aan de vraag van de klant vandaag,
met het oog op schaalbaarheid in de toekomst.

Wat is jouw ervaring? Deel je mijn mening of zie je het toch anders? Laat het weten!

Mieke Scheirs
Mieke Scheirs
Contentstrateeg en copywriter
Contacteer ons