Let’s get technical op de Norwegian Developers Conference

RMDY RMDY
12 February, 2019

Eind januari ging de Norwegian Developers Conference (NDC) voor de zesde keer van start in hartje London. NDC zag in 2008 het licht in Oslo en groeide snel uit tot een van Europa’s grootste conferenties over .NET en agile ontwikkeling.

Elf jaar later zijn er vijf locaties bijgekomen (Londen, Sydney, Minnesota, Porto en Kopenhagen) en duurt het event vijf dagen. Er zijn twee dagen gevuld met workshops en drie dagen overladen met talks en panelgesprekken.

Deze editie waren onze collega’s van 3factr Wouter, Jens, Emmanuel en Filip aanwezig van woensdag 30 januari tot vrijdag 1 februari. De planning zat boordevol: 12 workshops, 105 sprekers, 111 talks en keynotes, 6 zalen, 36 technologieën en 1 knallende party. Onze developers lijsten graag hun top talks voor ons op.

 
 

Dag 1: code optimization, agile werkwijze en het leven zoals het is: hacken.


De sessie “Pragmatic performance: when to care about perf and what to do about it” ging dieper in op de ‘waarom’ van code-optimalisatie. David Wengier (Microsoft) wierp een kritische blik op de nood om code te optimaliseren voor betere prestatie. Is de beoogde probleemoplossing al de werktijd wel waard? Om die vraag te beantwoorden, pleit Wengier voor een analyse van problemen vóór de optimalisatie doorgevoerd wordt.
Hij deelt zijn pragmatische aanpak voor het issue en geeft ook enkele tips mee om bekende en minder bekende valkuilen van het .NET framework te omzeilen.
Next up: “Avoiding the agile alignment trap with DevOps” met Mike Long (Praqma). Long heeft het over de verkeerde implementaties van de agile workflow en toont hoe efficiënte ICT-teams samenwerken. Agile transformaties zijn namelijk niet dé oplossing voor elke software delivery-uitdaging. Long deelt ten slotte nog enkele handige tips om courante valstrikken bij digitale transformaties te voorkomen.


De laatste sessie op de planning van dag 1: “Hack to the future”. Internet security specialist Troy Hunt, tevens maker van de handige Have I Been Pwned?, geeft op een ludieke manier weer dat hacking niet altijd even glamoureus is als sommige sci-fi- en actiefilms ons doen geloven. Hunt haalt ook aan dat ‘responsible disclosure’ van datalekken niet altijd even vanzelfsprekend is. Tot slot haalt hij nog enkele voorbeelden aan van hoe je de bezoekers op je website kan gebruiken om snel cross-site scripting (een lek in de beveiliging van webapplicaties) te detecteren. Handig!

Dag 2: augmented reality sinds de 19e eeuw, Polly en digitale Dungeons & Dragons

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt zijn de 3factr-mannen klaar voor een nieuwe dag vol sessies.

First up: de geschiedenis van augmented reality sinds de negentiende eeuw. Software engineer Rafal Legiedz (Solidbrain) neemt iedereen terug in de tijd van de Kaiserpanorama’s: een rond kijkstation met verschillende lenzen waardoor toeschouwers naar een aantal stereoscopische glasplaten kijken. 3D in 1890, wie had dat gedacht! Fastforward naar 2019. Met wijdverspreide technologieën als Google Cardboard en minder toegankelijke snufjes als Microsoft Hololens staat de virtuele revolutie voor de deur. Hoe we met die razendsnelle ontwikkelingen moeten omgaan, daar brainstormt Legiedz over door. Wat is een AR-cloud en is die nuttig? Op welke manieren ga je om met AR-ontwikkeling? Hoe zetten bedrijven AR in voor consumenten? Belangrijke vraagstukken waar diep over werd gefilosofeerd. Legiedz sluit af met een interessante blik op de toekomst en wat er allemaal mogelijk is.
In “System Stable: robust connected applications with Polly” hanteert Bryan Hogan (Pluralsight-auteur, blogger, podcaster) een hands-on aanpak. Hij toont de tips en tricks van Polly, een .NET framework waarmee je gemakkelijk fouten kan voorkomen bij de verbinding naar de back-end. Hogan overloopt een zestal technieken in detail om je applicaties veerkrachtiger en betrouwbaarder te maken. Waardevolle info die onze developers wel konden smaken!
Voor de NDC-party van start gaat, neemt Mathias Brandewinder (Microsoft F# MVP) iedereen mee in de magische wereld van Dungeons & Dragons. D&D is een rollenspel dat al veertig jaar menig geek voorziet van geanimeerde avonden. De vele mogelijke verhaallijnen en ook het driehonderd-pagina-lange reglement maken het een complex en tijdrovend spel. Wat beter als uitdaging dan het hele ding te digitaliseren? Brandewinder toont hoe hij, gewapend met programmeertaal F#, modellen mapt om een digitale versie van Dungeons & Dragons te ontwikkelen. Een episch avontuur, om het met zijn woorden te zeggen!

Dag 3: Diabetes genezen met een app, asynchroon programmeren en rariteiten in Git.

Scott Hanselman (Microsoft) is al meer dan twintig jaar Type I-diabetespatiënt. Hoe hij nog steeds zo kwiek op het podium staat? Dankzij zijn zelfontworpen app die verbonden is met een kunstmatige alvleesklier. Tijdens “Solving diabetes with an open source artificial pancreas” legt Hanselman zorgvuldig uit hoe het vooruitstrevende ding werkt. Via een sensor in je lichaam wordt het insulineniveau gemeten en via bluetooth wordt de data verstuurd naar de app. Die stuurt opnieuw data naar de insulinepomp die het goedje automatisch toedient wanneer het nodig is. Een revolutionaire oplossing voor elke Type I-diabeticus. Helaas is het verhaal niet helemaal rooskleurig: de artificiële pancreas is niet officieel op de markt omwille van enkele security issues en schaarsheid van onderdelen. Enkel de happy few kunnen het vernuftig toestel dus kopen op de zwarte markt.
Tijdens “The promise of an async future awaits” demonstreert Bill Wagner (senior content developer C#) de best practices van asynchroon programmeren met programmeertaal C# en toont hij hoe je vaak voorkomende async/await-fouten ontwijkt. Hij gelooft namelijk sterk dat asynchroon programmeren onmisbaar en broodnodig is in de toekomst, zeker voor distributed computing systems met microservices. Wagner gaat ook dieper in op C# 8.0 en de nieuwe feature Async Streams dat asynchroon programmeren flexibeler maakt.

We sluiten de dag – en de conferentie – af met “A piece of Git”: een talk met Visual Studio Program Manager Edward Thomson. Hij doorprikt de illusie dat Git een gestroomlijnd en georganiseerd systeem is. Ondanks de verschillende types objecten zoals blobs, trees en commits, zijn er een heleboel eigenaardigheden in Git. Wat maakt merges repetitief? Waarom heeft Git problemen met de line-endings binnen files? Thomson neemt iedereen mee in de bizarre logica van Git en verheldert waarom het werkt zoals het werkt. Onze kijk op Git zal alvast nooit meer hetzelfde zijn!


Het was een razend boeiende driedaagse voor onze collega’s van 3factr, stampvol nieuwe kennis en inzichten die ze graag zullen toepassen in hun dagelijkse werk.

We zijn blij om te zien dat continuous learning zijn vruchten afwerpt en we samen de kwaliteit van onze producten en diensten kunnen verbeteren.

Wie zelf geïnteresseerd is de details van de talks, kan alles herbekijken op het NDC-vimeokanaal.

 


Ben jij ook fan van learning?
Kom naar onze volgende Tech Dive op dinsdag 19 maart 2019!
Meer info binnenkort op onze social media.

 
Contacteer ons