Interview: Jeroen helpt VDAB naar de digitale revolutie

RMDY RMDY
7 January, 2019

Onze UX/UI designer bij Continuous Jeroen Sannen werkt al bijna vier jaar als consultant voor de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding of kortweg VDAB. Wat oorspronkelijk als korte opdracht begon, groeide uit tot een langdurige en unieke samenwerking. Zijn enthousiasme is nog steeds even groot als op zijn eerste werkdag.

Hoe ben je destijds bij VDAB terechtgekomen?

Jeroen: “De eerste maanden bij Continuous werkte ik intern aan projecten, maar stond ik zeker open voor consultancy. Toen VDAB bij Continuous aanklopte en de nood voor een UX-er hoog bleek te zijn, greep ik mijn kans. VDAB is één van de grootste spelers in zijn sector met een ongelooflijk grote online presence. Ze zochten iemand om hun nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Na een eerste positief gesprek over de functie zag ik meteen het potentieel van het project. Op minder dan een week ruilde ik mijn bureau in Edegem voor een zitje in Brussel!”
 
 
Je eerste taak was dus de huisstijl ontwikkelen, vertel!

Jeroen: “VDAB wilde een aantal interne applicaties uniformiseren op vlak van lay-out, stijl en werking. Mij collega Carl had de grote krijtlijnen voor een nieuwe huisstijl reeds uitgetekend, ik zou de ontwikkeling ervan doen. De eerste stap was het design: hoe zullen alle componenten er effectief uitzien? Daarna ontwikkelde ik alle stijlelementen in HTML en CSS en bouwde zo een heuse componentenbibliotheek uit. Vandaag neemt het developmentteam een component uit de bibliotheek en integreert deze in de code, zonder zelf extra te moeten ontwikkelen. Zo’n bibliotheek is absoluut een meerwaarde voor een organisatie als VDAB waar de huisstijl overal doorgetrokken wordt. De huisstijl is nu zo goed als klaar, al blijft dit een ‘evolving document’ dat voortdurend geoptimaliseerd wordt.”


Is je takenpakket doorheen de jaren veranderd?

Jeroen: "De laatste jaren is mijn werk meer verschoven van puur design naar UX. Omdat de huisstijl qua ontwerp af is, denk ik nu inhoudelijk mee na over het conceptuele aspect van UX en ga ik met business in dialoog over de gebruiksvriendelijkheid van de applicaties en de flow erachter. Vragen zoals “Hoe begeleiden we werkzoekenden in het digitaliseringsverhaal van VDAB” zijn vandaag heel belangrijk. Dat veelzijdige takenpakket is zeker een leuke evolutie.”
 
We willen papiergebruik definitief vaarwel zeggen, daarom is het belangrijk dat alle medewerkers mee op die digitale trein zitten. UX is de sleutel om deze omschakeling te maken.
 
Dat digitaliseringsverhaal, hoe mogen we dat zien?

Jeroen: “We willen zowel de burger als de interne medewerker een digitale toekomst geven. Nu gaan werkzoekenden naar een fysiek VDAB-centrum waar ze persoonlijk onthaald en begeleid worden in hun eerste stappen. Dat eerste vangnet willen we volledig digitaliseren en online - weliswaar nog steeds persoonlijk - afstemmen zodat we werkzoekenden op de beste manier kunnen helpen. Over die gebruiksvriendelijkheid denken we heel goed na. We testen uit hoe we met behulp van UX die digitale overstap voor de burger zo laagdrempelig mogelijk houden. Concreet zal er een duidelijk overzicht zijn van alle stappen die je moet ondernemen als schoolverlater of werkzoekende. We integreren alle nodige informatie en begeleiden de werkzoekende met concrete tips.”

“Ook intern gaan we aan de slag met de digitalisering. VDAB heeft naast een hoop vaste medewerkers ook veel consultants en begeleiders. Zij gebruiken allemaal dezelfde interne applicaties die vaak nog archaïsch werken: een UX-digitalisering is dus dringend nodig. Samen met het team loodsen we alle medewerkers het digitale tijdperk in. Omdat we papiergebruik definitief vaarwel willen zeggen, is het belangrijk dat alle medewerkers mee op die digitale trein zitten. UX is de sleutel om deze omschakeling te maken. Door voortdurend feedback te vragen aan de medewerkers, trachten we de applicaties op de beste manier te ontwikkelen. Eigenlijk doen we zo ook aan changemanagement.”

“Omdat de digitalisering en de mind shift errond een grote uitdaging is, breidde ons team de laatste jaren ferm uit. Bij mijn start waren het enkel mijn verantwoordelijke Carl en ik. De deadline voor de volledige digitalisering in 2020 zouden we echter nooit halen met ons twee. Nu zijn we met acht UX’ers om alles in goede banen te leiden. We verzorgen het design, overleggen met management en bouwen zo de brug tussen IT en business. Bovendien heeft iedereen uiteenlopende vaardigheden waardoor we steeds vanuit verschillende invalshoeken kijken en zo het beste eindproduct afleveren.”
Je takenpakket ziet er ondertussen heel anders uit. Heb je doorheen de tijd ook andere vaardigheden geleerd?

Jeroen: “Omdat ik nu vaak in overleg ga met andere diensten, breidde ik mijn social skills uit. We organiseren ook user panels met medewerkers en burgers waar we waardevolle informatie ontvangen over hun wensen en noden. Een goede communicatie is daarbij onmisbaar. Carl heeft me op dat vlak veel bijgeleerd, bijvoorbeeld hoe je meetings in goede banen leidt. Die skills kan ik nu dagelijks gebruiken. Ik treed in dialoog met talloze mensen en ben de tussenpersoon voor verschillende interne diensten. Zo vertaal ik de noden van medewerkers naar het ontwikkelingsproces van de applicaties en bemiddel ik tussen business en de IT-afdeling.”
 
Ik denk niet dat ik snel een even gezellige, leuke en uitdagende werkplek vind als hier.
 
Op welke verwezenlijking ben je meest trots?

Jeroen: “De huisstijl! Dat was mijn eerste taak als consultant bij VDAB en ik schrok wel van de verantwoordelijkheid: de huisstijl ontwerpen van zo’n grote organisatie?! Gelukkig stond Carl als bezieler van het design volledig achter me. Dankzij onze efficiënte samenwerking hebben we nu een huisstijl waar ik heel trots op ben. Dat die stijl nu ook doorgetrokken wordt naar de andere applicaties, beschouw ik als een grote verwezenlijking.”


Waarom is VDAB de ideale klant voor een lange consultancy-opdracht?

Jeroen: “Het is de combinatie van een leuk team en uitdagend werk. Carl heeft me bij de start heel goed opgevangen, ik kon het meteen goed met hem vinden. Ik zag dat ik veel kon bijleren en dat ons werk belangrijk zou zijn. Nu is ons team uitgebreid en gaan we samen na het werk al eens ontspannen. Die gezellige momenten, dat telt.
Oorspronkelijk was het een opdracht van een half jaar, maar na een tijdje merkte ik dat mijn functie onmisbaar werd en dus werd de opdracht verlengd. We doen ook waardevol werk en helpen mensen. De voldoening die ik daaruit krijg, maakt dat ik hier graag blijf werken. Nu de digitalisering eraan komt, sta ik voor een nieuw project. Het werk wordt nooit saai of eentonig. Ik denk niet dat ik snel een even gezellige, leuke en uitdagende werkplek vind als hier.”

Wat wil je nog bereiken in de toekomst?

Jeroen: “Als we de digitalisering tegen 2020 in goede banen kunnen leiden, zal ik een tevreden man zijn! We weten nu al dat de volledige omschakeling in 2020 niet plots een feit zal zijn. Het zal een continu proces zijn dat ook na 2020 verder ontwikkeld en verbeterd moet worden. Ik kijk nu al heel gelukkig terug op het werk dat ik heb verricht, maar er staan zeker nog een heleboel uitdagingen voor de deur. Het wordt nog een spannende periode en daar kijk ik enorm naar uit.”

 
Jeroen blikt tevreden terug op zijn traject bij VDAB en kijkt gepassioneerd uit naar de toekomst. Een werkplek vol toffe collega’s waar elke dag een nieuwe uitdaging is, daar sturen we onze consultants graag naartoe!
 

Ben ook jij op zoek naar een fijne werkplek of heeft je bedrijf nood een digitale kennisinjectie?

Contacteer ons