In deze wereld van verandering heeft elk bedrijf een AR-strategie nodig

RMDY RMDY
28 December, 2018

Beweren dat Michael Porter een belangrijke stem is op vlak van business, economie en ondernemerschap is een understatement. Hij geldt als één van de meest invloedrijke denkers op vlak van management, hij is de meest geciteerde auteur in zijn vakgebied en met zijn expertise adviseert en coacht hij naast bedrijven ook landen. Vorige maand werd deze Amerikaanse professor aan de Harvard Business School door de KU Leuven met een eredoctoraat gehuldigd en gaf hij een lezing aan 600 Vlaamse ondernemers. De titel van zijn spreekbeurt liet niet veel aan de verbeelding over. Met “Why every organization needs an augmented reality strategy?” was meteen duidelijk dat niet inspelen op deze technologie geen optie meer is.


Spek naar de bek van AR-fanaat Bart Van Hecke, die de lezing kon volgen. Wat Bart ervan vond, of hij op dezelfde golflengte zit als een topeconoom en wat hij van de lezing heeft opgestoken, lees je in dit blogartikel.
“Ik keek er wel naar uit: een betoog waarin een businessgoeroe van formaat komt vertellen dat augmented reality (AR) the next big thing is. Dat elk bedrijf erop moet inzetten en er zelfs op strategisch niveau best rekening mee houdt. Dat is fantastisch, dat vind ik toch."

"Hij startte zijn uiteenzetting met een evolutie van hoe we met technologie interageren om te landen op AR. Porter ziet een hiaat dat invulling nodig heeft. Het voorbeeld van een touchscreen in zijn auto gaf meteen aan wat hij bedoelde: vroeger had je knoppen die je airco aanstuurden, nu is dat een scherm, een 2D-vlak in een 3D-wereld. De vertaling van die 2D- naar een 3D-interface is dat hiaat, de invulling is AR.” – Bart Van Hecke

Change the nature of interfacing

“Gebruikers komen steeds meer centraal te staan, een onmiskenbare en nuttige evolutie maar er is tegelijk een verandering in mindset die zich aandringt. Omdat we niet beter weten, denken we in 2D bij de conceptualisatie van oplossingen, dat moet veranderen. Zelf dacht hij aan de projectie van wegmarkeringen en instructies op de rijbaan in plaats van een een gps op een schermpje. Een meer natuurlijke manier van werken met technologie, privé en op het werk, bijvoorbeeld in de vorm van visualisaties bij het gebruik van machines."

"Belangrijk is dat het besef steeds groeit, AR is the next big thing, maar er ontbreken nog wel een aantal zaken om echt van de grond te komen. En dat gaf Porter ook aan. Smartphones had je al langer maar het is de iPhone die voor de big bang heeft gezorgd. Er moeten aan een aantal criteria voldaan zijn. Bij AR gaat het om de eindgebruiker die de meerwaarde ontdekt en met de technologie wil werken, de hardware die goedkoper en gebruiksvriendelijker wordt en sterke, toegankelijke content. We groeien naar een punt waar alles samen komt maar we zijn er nog niet.”
– Bart van Hecke

Een businessplan van vijf jaar, in tijden zoals we die vandaag kennen, dat is toch absurd?

“Michael Porters speech spoort bedrijven aan onmiddellijk in te zetten op nieuwe technologieën en af te stappen van achterhaalde businessstrategieën. Te veel bedrijven zetten in op een businessplan in de strikte zin van het concept. Je schrijft iets neer en daar ga je naartoe. Maar dat is niet meer realistisch in een wereld als de onze. Eerder dan een uitgeschreven plan wil je een bedrijfsmodel dat doorheen de tijd evolueert en mee schuift met de technologische mogelijkheden in de richting waarin je met je organisatie wil groeien."

"Doe je dit niet, dan creëer je een achterstand die je niet meer kan inlopen. Als het gaat om nieuwe technologieën is afwachten een verliespositie. Laat staan dat je de tijd neemt om je hele businessplan en -model aan te passen, elke keer als een nieuwigheid de kop opsteekt. Snel inspelen is de boodschap, al is Porter natuurlijk niet de enige of de eerste die deze waarschuwing brengt.”
– Bart Van Hecke

We leven niet meer in een veranderende wereld maar een wereld van verandering. Je moet daarmee omgaan.

“Het was een interessante sessie, voornamelijk omdat een groot aantal ondernemers een verhaal voor de kiezen kreeg dat voor innovatie pleit en specifiek inspeelt op AR, en dat van een businessicoon, voor velen zelfs een persoonlijke held."

"Hoewel de boodschap niet in dovemansoren is gevallen, hoorde ik achteraf van verschillende toeschouwers dat het inhoudelijk meer mocht zijn. Naar mijn gevoel ging het ook niet verder dan een goede introductie, zonder ruimte voor demo’s of uitgewerkte use cases. Anderzijds bevestigde het wel mijn gevoel dat bedrijfsleiders echt op de hoogte zijn van de technologische mogelijkheden, maar velen de stap (nog) niet durven zetten. Een voorzichtige maar objectieve conclusie.”
– Bart Van Hecke
AR is de toekomst. Een duidelijk verhaal van een absolute businessgrootheid, waarop veel bedrijven het gepaste antwoord nog niet konden formuleren. Blijf je de kat uit de boom kijken of onderneem je actie? Michael Porter én Bart Van Hecke weten wat er te doen staat.

 

Ben je benieuwd wat augmented reality voor jouw bedrijf kan betekenen? We helpen je graag verder en zorgen voor de demo’s.

 
 
 
Contacteer ons