Content en design: het dreamteam van de UX

RMDY RMDY
1 March, 2019


Content en design gaan hand in hand. Dat is een stelling waar we bij RMDY steevast in geloven. Meer zelfs: content, design, ontwikkeling én strategie gaan allemaal samen, met als doel de best mogelijke gebruikservaring (user experience) bieden. Net omdat onze zes divisies deze filosofie delen, kunnen we een digitale totaalbeleving creëren.

Helaas is het een filosofie die nog extra aandacht en verspreiding nodig heeft. Veel bedrijven houden krampachtig vast aan een lineair stappenproces bij het ontwikkelen van een digitaal product. Zij schuiven hun product van het ene team naar het andere door, met weinig overleg of interactie tussen de verschillende medewerkers. Deze aanpak gaat ten koste van de uiteindelijke kwaliteit van het eindproduct en vraagt vaak nog bijkomstige aanpassingen voordat er echt wordt opgeleverd.

Bij RMDY concentreren we ons op een gealigneerd proces, waarbij alle partijen in dialoog gaan en het resultaat op elk vlak voor de beste gebruikerservaring zorgt. Die aanpak houdt een langer voortraject in, iets waar onze klanten vaak niet bij stilstaan.

UX-expert Jeroen Pets en contentstrateeg Mieke Scheirs gaan in dialoog over het belang van dat gealigneerd proces en waarom de voortdurende wisselwerking tussen design en content noodzakelijk is om een optimale user experience (UX) te creëren. Hiermee tonen ze aan dat het de moeite en tijd loont om in een totaalaanpak te investeren.



Dummy content, domme content?

Jeroen: “Vroeger leverden we onze designs af met dummy content. Omdat content pas in de laatste stap werd toegevoegd, hadden we vrij spel tijdens de ontwerpfase. Helaas gaf dat problemen in de latere stadia van het ontwikkelingsproces. Er werd finale tekst opgeleverd, maar die tekst was dan langer of korter dan voorzien, of moest bij nader inzien toch op een andere plaats komen. Het resultaat? Je design breekt en je kan opnieuw starten. Dergelijke lineaire aanpak kost je op het einde meer tijd en effort. Het is daarom opportuun om eerst je inhoud te hebben en daarop je design te baseren, ons zogenaamde content-first standpunt.”

Mieke: “Toch is het niet de bedoeling dat je als content creator een ruwe blok tekst aflevert. Als UX-writer schrijf je doelbewust voor een bepaald medium, of dat nu een website, flyer of applicatie is. Vanuit een content-first standpunt, starten wij ons gealigneerd proces bij de contentstrateeg. Met de strategie van de klant in het achterhoofd, denkt de strateeg na over welke content waar past en werkt hij of zij zelf high level wireframes uit. Die wireframes worden besproken met de UX-designer die het content-based concept verder uitwerkt tot digitale wireframes en mock-ups. Daarna start de UX-copywriter met het schrijven van de content. Pas wanneer die content af is, start de ontwikkeling van het design."
 
 

Pingpong tussen content en design

Jeroen: “Dit gealigneerd proces zit echter nooit in de vraag van onze klanten. Zij vragen louter het ontwerp van een website, applicatie of brochure. Welke content daar moet verschijnen en welk verhaal zij willen vertellen, daar hebben ze zelden over nagedacht. Omdat die totaalaanpak onze core business is en wij vanuit een UX-mindset werken, is zo’n afgebakende visie niets voor ons. We combineren onze expertises en gaan met elkaar in dialoog om zo tot het beste eindresultaat te komen. Daarom zijn onze content creators ook bezig met UX en zijn onze designers ook deels strategen. Onze aanpak impliceert echter dat onze klanten meer tijd en geld moeten investeren in de beginfase van een project.

Mieke: “Klopt, maar het vervolgtraject verloopt efficiënter en sneller. Op zich wijzigt er dus niets aan de kost en tijdsspanne van het hele proces; de curve loopt gewoon anders.”

Jeroen: “Onze eerste en grootste inspanning kruipt in research, analyse en strategie. Zo creëren we een stevig fundament (vb.: visuele concepten, content-based clickable mock-ups, ...) waarmee we de grote lijnen vastleggen. Wanneer we dan een eerste draft van de content en het design opleveren aan de klant, is dat al een redelijk afgewerkt resultaat.”
Mieke: “Wij krijgen ook amper feedback op die eerste deliverables. De opmerkingen gaan dikwijls over details. Onze aanpak werkt dus wel degelijk, het is enkel een uitdaging om klanten daar op voorhand van te overtuigen.”

Jeroen: “Dat is omdat bedrijven niet graag projecten zien waarbij het financiële zwaartepunt in het begin ligt. Vaak koppelen ze één bedrag aan één eindproduct, zonder een kwalitatieve factor daaraan toe te voegen. De klant wil één prijs voor één website. Hoe die website er inhoudelijk dan uitziet, vergeten ze. Bij ons krijgen ze een kwalitatieve – en persoonlijk afgestemde - webpagina en hebben ze zelf geen bijkomend werk meer.

Mieke: “Die kwaliteit leveren we af omdat we een gezamenlijk proces hanteren, waarbij content even belangrijk is als design en ontwikkeling.”

Content als UX-middel

Mieke: “Goede content maakt je website gewoon beter, that’s it. Wanneer je alle pagina’s vol lorem ipsum zet en die op het einde van de rit nog door nuttige tekst moet vervangen, kom je in de problemen. Je bent als schrijver gelimiteerd en moet content creëren binnen het voorziene vakje. Pagina’s bevatten dan te weinig of net te veel informatie en de eindgebruiker merkt dat de content niet op hem afgestemd is. Daarom zeggen wij: denk na over je verhaal. Geef niet louter een waslijst aan services en diensten boordevol vakjargon en buzzwords. Dat is geen verhaal. Je klant wil weten wat de meerwaarde is, hij wil een duidelijk verhaal dat hem overtuigt om voor jouw bedrijf te kiezen. Die vertaalslag wordt te weinig gemaakt.”

Jeroen: “Het is die vertaalslag dat wij ‘UX-writing’ noemen: een verhaal schrijven dat de eindgebruiker centraal plaatst en zo voor hem de beste ervaring creëert. Eigenlijk schrijven, designen en ontwikkelen wij voor de eindgebruiker, niet voor de klant. Met die denkoefening challengen wij onze klanten.”



Jouw website: nuttig instrument of digitaal visitekaartje?

Mieke: “Eigenlijk is het raar dat bedrijven die vertaalslag amper maken online, want vaak is er al een sterk verhaal. Verkoopvertegenwoordigers hebben een ijzersterke pitch voor prospecten. Eén-op-één verkopen ze hun dienst of product in een oogwenk. Maar dat verhaal verliezen bedrijven uit het oog wanneer ze zich online willen positioneren. Waarom?”

Jeroen: “Omdat zij het potentieel van een website niet inzien. Ze zien het als een noodzaak en niet als een instrument. Een website is een waardevol werkmiddel met talloze toepassingen. Zelfs bedrijven die niet noodzakelijk meer moeten verkopen, kunnen hun website bijvoorbeeld wel gebruiken als wervingskanaal. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar je online identiteit en het verhaal rond je persona staan wel centraal. Als je louter ‘online vindbaar’ wil zijn, raden we je aan om simpelweg je visitekaartje in te scannen. Plaats dat op een single page website en klaar. Maar daarvoor ben je bij RMDY aan het verkeerde adres.”
Mieke: “Zoals gezegd: wij gaan voor een totaalbeleving. User experience op elk vlak. We zien het dan ook als onze taak om die filosofie te verspreiden. Daarom bevragen wij elk initieel verzoek van onze klanten tijdens een op maat gemaakte workshop, als die klant daar tenminste voor open staat. Tijdens zo’n workshop gaan we dieper in op het doel. Waarom wil je een website, wat wil je daarmee bereiken, wié wil je bereiken? Wanneer dat duidelijk is, gaan we een stapje verder. Waarnaar is je doelpubliek op zoek? Wat bied je hen? Wat is jouw verhaal en wat is je bedrijfsidentiteit? Vele vragen en antwoorden die zullen leiden tot één coherent geheel. Zonder die workshop en verregaande dialoog met onze klant, zouden wij niet hetzelfde uitstekende resultaat afleveren zoals we nu doen.”

Jeroen: “Vanuit die insteek starten wij altijd onze projecten. Met onze beste mensen in een sterke dialoog en het beste eindresultaat als gevolg.”


Ook benieuwd hoe onze totaalaanpak jouw bedrijf in hogere sferen brengt?

 
 
Contacteer ons