A slap in the face: hoe een communicatiespecialist de ziel van je bedrijf raakt

Mieke Scheirs Mieke Scheirs
15 May, 2019

Let's put on our thinking caps!


Kom je als communicatiespecialist bij een bedrijf binnen, dan zoek je naar de kern van die organisatie. Je infiltreert het hart van een bedrijf en dat valt soms niet binnen de verwachtingen.

Kwam ik niet gewoon wat tekstjes schrijven? Een social mediacampagne opzetten? Marketing automation realiseren? Toch wel, maar om dit op een kwalitatieve manier te kunnen doen, is het belangrijk dat ik de ziel van het bedrijf ken.

• Waarvoor staat je bedrijf?
• Wat is je businessstrategie en –model?
• Hoe kijk je naar de toekomst?
• Wat zijn je sterktes, maar ook je zwaktes?
• Zijn er gevoeligheden en pijnpunten die spelen in je organisatie?
• Welke boodschap wil je net wel of net niet naar buiten brengen?
• Voor wie bericht je?
• Hoeveel budget voorzie je?
• ….
Je begrijpt dat deze vragen de kern van een bedrijf, en dus ook de gevoeligheden, raken. Soms komt dat aan als een klap in het gezicht en verwachten de C-levels uit het bedrijf deze vragen niet meteen van een communicatiespecialist. Nochtans heb ik die antwoorden nodig om het verhaal vorm te geven zodat deze in lijn ligt met je bedrijf én je doelgroepen.

Ik kaart deze slap in the face graag verder aan.

Een offerte van wàt?

In bovenstaand scenario ga ik ervan uit dat de samenwerking met het bedrijf al in kannen en kruiken is. Maar ook bij het opstellen van offertes, bots ik regelmatig op verontwaardiging.

Onlangs kwam de vraag binnen om een offerte op te stellen voor 1. de creatie van een animatiefilmpje en 2. een advertentiecampagne op Instagram en Facebook.

Wacht. Dus. Even recapituleren.
1. Een animatiefilmpje
Wat is het doel ervan? Wie wil je ermee bereiken? Hoe lang moet het zijn? Creëren we custom illustraties of kopen we bestaande illustraties aan? Is een voice-over wenselijk? Betaal je voor de achtergrondmuziek of gebruik je gratis, rechtenvrije muziek?

2. Adverteren op Facebook & Instagram
Opnieuw, wat is het doel van je advertentie en wie wil je ermee bereiken? Zijn er learnings uit voorgaande campagnes? Heb je reeds je persona’s? Hoeveel advertenties zetten we op per campagne? Waarop wil je A/B testen? Is er beeldmateriaal beschikbaar of moeten we dit nog creëren?
The sky is hier the limit. Zonder in gesprek te gaan met de prospect, kan ik geen realistische offerte opstellen. En begrijp me niet verkeerd, het is mijn job om bedrijven de mogelijkheden uit te leggen en hen een advies te bieden. Maar ik zal nooit een offerte opstellen, puur gebaseerd op wat gis- en gokwerk en marktstandaarden.


De ziel van je bedrijf

Daarom stel ik steevast een intakegesprek voor dat hoogstens een halve dag duurt. Tijdens het intakegesprek leer ik het bedrijf beter kennen en pols ik wat zij reeds hebben liggen, wat zij denken te willen en wat zij effectief nodig hebben. Zo heb ik een beter zicht op hun initiële vraag en kan ik een offerte opstellen.

En dit is nog maar het begin. Voor ik een communicatiestrategie kan opstellen, breng ik een workshop op maat. In deze workshop daag ik de klant uit en onderzoek ik die kern waarover ik het had in de introductie.
Tijdens de workshop probeer ik de groep zo divers mogelijk te maken. Met verschillende stakeholders van allerlei divisies rond de tafel, ontstaan er al snel discussies die nuttige inzichten kunnen opleveren als je naar elkaar luistert. Door al deze informatie in kaart te brengen, krijg ik een duidelijk beeld van de organisatie en kunnen we daar samen mee aan de slag.
Na een workshop hebben we ook al concrete zaken liggen zoals bijvoorbeeld wireframes voor een website, een schets van je buyer persona’s of een high level marketingplan.
Toch merk ik dat zo’n intakegesprek of workshop vaak een drempel is en veel bedrijven afhaken.


Menukaart op smaak

Zo shopt het gros van bedrijven vaak bij verschillende agencies, op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Op zoek naar een offerte met een menukaart waaruit ze kunnen kiezen. Uit de vorige alinea, kan je afleiden dat ik niet zo werk. Intrinsiek wil ik écht een goed verhaal maken met relevantie voor zowel het bedrijf als de lezers. Het is mijn passie, mijn overtuiging. Daarom net dat intakegesprek. Pas na dat gesprek kan ik mijn menukaart opstellen, maar op maat van de klant.
Een menukaart die als het ware reeds gevuld is met gerechten die je lekker vindt en aangepaste wijnen. Je kiest zo zelf welke ‘gang’ eerst komt en welke je het liefst tot het dessert houdt. Of dat de enige juiste manier is, weet ik niet. Maar het is de enige manier waarin ik geloof. Gelukkig zijn er ook bedrijven die eerst de publieke menu probeerden, op hun honger bleven zitten en toch bij ons terechtkwamen. Wanneer je dan vooruitgang ziet en voelt dat je iets waardevol creëert, dat geeft kracht.


Samen naar een sterk verhaal

Ook wanneer de samenwerking start, is het werk van de klant niet klaar. Logisch, want er is langs beide kanten engagement nodig. Communicatie, dat doe je samen, in dialoog. Als ik artikels of berichten schrijf, moet ik weten waarover. Topics moeten verzameld worden en tot bij mij geraken, finale content moet afhankelijk van de afspraken gevalideerd worden. Dat is eveneens een uitdaging, want niet iedereen heeft de reflex om interessante informatie door te spelen.

Daarom tracht ik steeds – los van de sector – een redactiewerking te implementeren waarbij stakeholders input aanleveren, ik deze verwerk in een contentkalender, de nodige gesprekken inplan om de content te kunnen creëren en voor publicatie alles finaal aftoets bij de juiste verantwoordelijke(n).

Als ik zo’n werking bij een bedrijf op poten kan zetten en het levert op, dan ben ik een gelukkige professional!

Ik hoop in de toekomst verder door te dringen tot bedrijven, hen te overtuigen van onze aanpak en de waardevolle uitkomst daarvan. Als gepassioneerde communicatiespecialist sta ik honderd procent achter mijn werk en die passie wil ik graag overbrengen.

Wil jij ook een waardevolle communicatiestrategie uitbouwen voor jouw bedrijf?

Mieke Scheirs
Mieke Scheirs
Contentstrateeg en copywriter
Contacteer ons